Een persbericht laten schrijven door professionals

Sinds jaar en dag is een persbericht (ook wel “press release” of “communiqué genaamd) dé manier om een boodschap door te geven aan de nieuwsmedia met het oog op publicatie. Bedrijven, non-profit organisaties en ook (bekende) personen sturen regelmatig persberichten de wereld in om goede publiciteit voor zichzelf te bekomen. 

 

Journalisten en redacties krijgen elke dag een hele reeks persberichten in hun inbox. Alleen kwalitatieve en relevante persberichten worden gepubliceerd. Onderzoek toont aan dat minder dan één derde van de doorgestuurde persberichten ook effectief wordt gepubliceerd. 

 

Bovendien zijn er een hele reeks best practices waarmee je rekening moet houden. Het loont dus je persbericht te laten schrijven door professionals. Zo wordt de kans op publicatie significant groter.


Wil jij een professioneel persbericht laten schrijven door experts al vanaf 125,- excl btw? Neem dan contact met ons op via info@dedetails.be of via het onderstaande contactformulier!

Inhoudstafel

Tips voor het schrijven van een persbericht

 

Als je eraan denkt om zelf persberichten te schrijven en deze vervolgens aan de media door te sturen, neem dan zeker volgende tips in overweging:

 

  1. Wees kort en to the point. Net als bij motivatiebrieven en vele andere zakelijke teksten dient een persbericht niet langer dan één A4 te zijn.

 

  1. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent. NA het ontvangen van je pressrelease zal de betrokken journalist vaak contact willen opnemen. Het is dus in ieders belang om bereikbaar te blijven. 

 

  1. Gebruik een heldere en originele titel voor je press release. Als de hoofding van je bericht de aandacht van de journalist trekt, vergroot je de kans op publicatie.

 

  1. Correct taalgebruik is uiteraard een must. Verlies geen geloofwaardigheid door taalfouten te maken of rare grammaticale constructies te gebruiken. 

 

  1. Denk na over de timing van het doorsturen. Journalisten zijn vaak niet beschikbaar in het weekend.

 

  1. Maak je persbericht ‘oprolbaar’. Oprolbaar is een oud begrip dat stamt uit de tijd waarin lange handgedrukte artikels vaak onderaan werden ingekort om op een bladzijde te passen. Ook vandaag is het nog steeds de gewoonte om de belangrijkste informatie bovenaan je persbericht op te nemen.

 

  1. Vermijd vakjargon. Een persbericht moet aan de brede bevolking gericht worden. Moeilijke vaktermen horen niet thuis in persberichten.

 

  1. Persberichten kennen een vaste structuur. Ze bestaan uit een kop, een intro of ‘lead’ waarin de zogenaamde 5 ‘s worden overlopen en vervolgens de inhoud of de ‘body’ van het bericht. 

 

  1. Een persbericht is geen advertentie. Geen enkele journalist gaat zomaar een promotietekst voor jouw bedrijf of organisatie publiceren. Een persbericht is steeds objectief.

 

  1. Zorg voor een interessante tekst. Het persbericht moet uiteraard nieuwswaardig zijn. In een ideale situatie staat er nieuwe informatie in je persbericht waar het brede publiek nieuwsgierig naar is.

Hoe ziet een persbericht eruit?

We wezen hierboven reeds op het belang van een correcte structuur van een persbericht. Er zijn in de journalistieke wereld gebruiken ontstaan, ook omtrent de structuur van een persbericht. Deze “good practice” is belangrijk omdat persberichten die niet aan deze structuur voldoen wellicht genegeerd zullen worden.

 

1. De kop

 

Een persbericht begint steeds met een zogenaamde ‘kop’. Dit is gelijkaardig aan de kop van een gepubliceerd nieuwsartikel. De kop is zeer belangrijk omdat dit het eerste is wat de journalist zal lezen. Als je kop niet overtuigt is de kans op publicatie zeer klein. Vaak signaleert een kop een probleem, of de oplossing voor een probleem. Probeer de aandacht te trekken zonder overdreven sensationeel te willen zijn.

 

2. De inleiding of ‘lead’

 

Een goede inleiding zorgt ervoor dat de lezer gegrepen wordt en verder wil lezen. Vaak wordt in deze fase een gevoel van urgentie opgewekt bij de lezer. 

 

In dit onderdeel van het persbericht moet ook een antwoord gegeven worden op de zogenaamde 5 W’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en hoe. De lezer moet zich na het lezen van de lead perfect kunnen voorstellen waarover de tekst gaat en waarom de tekst belangrijk is.

 

3. De inhoudelijke tekst of de ‘body’

 

Na de inleiding is het uiteraard tijd om de eigenlijke inhoudelijke tekst te schrijven. Een artikel wordt – zoals reeds besproken – best ‘oprolbaar’ geschreven, met de belangrijkste informatie eerst. Probeer hier een verhaal te schrijven. Probeer de aandacht van de lezer vast te houden. 

 

4. Contactgegevens

 

Dit onderdeel is geen onderdeel van de tekst, maar wel erg belangrijk. De journalist of redactie zal je willen contacteren na ontvangst van je persbericht. Zorg ervoor dat ze je zeer gemakkelijk kunnen bereiken door je contactgegevens aan je bericht te voegen.

Waarom kiezen voor De Details je press release laten schrijven

 

Indien je zelf niet zeker bent hoe je een persbericht moet schrijven, kun je bij dedetails.be een professionele schrijver inhuren om je persbericht te schrijven. Bij dedetails.be werken schrijvers met ervaring in de sector. Waar andere marketingbureau’s of persagentschappen vaak werken met verdoken en bijkomende kosten weet je bij dedetails.be direct waar je aan toe bent: 

 

een kort inleidend telefoongesprek; 

een op maat geschreven persbericht;

één herwerking na feedback;


allemaal vanaf slechts 125 euro excl. btw.

Wat doet De Detail voor je bedrijf

 

1. Gepersonaliseerde aanpak. Elk persbericht is anders en elk persbericht heeft een uniek doel. Bij dedetails.be geloven wij dat de inhoud van een persbericht beter eerst helder wordt besproken. Ons schrijfproces begint dan ook met een kort (15-20 min.) telefoongesprek. Tijdens dit gesprek zal onze schrijver uitzoeken wat precies je doel is en wat er in het persbericht moet staan. Samen met de klant wordt op grond van dit gesprek een strategie uitgewerkt.

 

2. Kwalitatieve tekst. Na het inleidend telefoongesprek gaat de schrijver aan de slag en stelt hij het persbericht op. Hierbij wordt rekening gehouden met je specifieke wensen en de “best practices” in de sector. Onze teksten zijn helder, to the point en goed geschreven zodat de kans op publicatie geoptimaliseerd wordt.

 

3. Feedback. Na ontvangst van de tekst kan je ons jouw feedback doorsturen. In de prijs zit immers één herwerking van de tekst. Wij maken dus éénmaal alle aanpassingen die je wilt zien. Zo is iedereen steeds 100% tevreden en hoef je zelf geen enkel woord te schrijven.

 

4. Snelheid. Persberichten moeten vaak snel de wereld worden ingestuurd. Dit begrijpen wij maar al te goed. Dedetails.be antwoordt onmiddellijk op uw aanvraag. In onderling overleg leggen wij de deadlines vast voor de eerste tekst en voor de revisie. Als het moet, wordt er heel snel gewerkt.

Moet jij een persbericht de wereld insturen? Contacteer vrijblijvend De Details op Info@dedetails.be of via onderstaande formulier!