Marketing voor coaches

Marketing voor coaches: meer cliënten en meer tijd voor jezelf

De opkomst van het internet zorgde ook voor een echte explosie aan coaches. Ondertussen zouden er wereldwijd een kwart miljoen coaches zijn, goed voor een omzet van ongeveer 3 miljard dollar per jaar!

Iedereen kan zichzelf zomaar coach noemen. Voor de echte professionele coaches is het niet makkelijk om op te vallen, zeker niet online.

Het is voor een coach essentieel om een goede online zichtbaarheid te bekomen en om het juiste doelpubliek te bereiken. Of je nu een financiële coach, dating coach, life coach of coach met andere specialiteit bent; je zal goede marketing voor coaches nodig hebben.

Wil jij als coach een digitale marketingstrategie op poten zetten om verder te groeien? Aarzel niet om De Details vrijblijvend te contacteren op info@dedetails.be of via onderstaand formulier.

Lees hieronder verder als je inzicht wil krijgen in de succesvolle marketing voor coaches strategie van De Details.

Inhoudstafel

Google als bron van nieuw cliënteel

De omvang van Google

De meeste coaches vinden hun cliënteel online. Er zijn immers veel internetgebruikers op zoek naar begeleiding en expertise. Hoe kan je deze internetgebruikers als coach bereiken?

Er zijn veel manieren om nieuw cliënteel aan te trekken via het internet. Je kan gebruik maken van sociale media, een blog publiceren of een website uitbouwen.

De belangrijkste manier om jouw specifiek doelpubliek te bereiken is echter Google Search. 68% van alle online ervaringen begint met een zoekopdracht. Bovendien worden er elke seconde ongeveer 100.000 zoekopdrachten uitgevoerd in Google. 

Google Search wordt enorm veel gebruikt, zoveel is duidelijk. 

Ook jouw cliënteel gebruikt Google

Tussen al deze gebruikers zitten potentiële nieuwe cliënten die op zoek zijn naar jouw dienstverlening.

Je zal ze echter nooit bereiken als jouw website niet vindbaar is bij de zoekresultaten. De realiteit is dat het overgrote deel van de websites niet of heel laag verschijnt in de Google zoekresultaten. Deze websites worden nooit gelezen door potentiële nieuwe klanten.

Gelukkig zijn er manieren om ten volste te profiteren van Google Search!

Marketing voor coaches

SEO als marketing voor coaches

Onzichtbare websites

De reden waarom de websites van de meeste coaches niet gevonden worden via Google, is omdat ze daarvoor niet geoptimaliseerd zijn. 

De meeste website eigenaars zijn hier niet van op de hoogte.

Hoe word je zichtbaar in Google?

Om goed te presteren in Google moet een website op verschillende manieren geoptimaliseerd worden:

Snelle laadtijden;

‘Mobile friendly’ zijn;

Kwalitatieve en technisch geoptimaliseerde tekst;

Kwalitatieve en technisch geoptimaliseerde afbeeldingen;

Tekst gebaseerd op grondig zoekwoordenonderzoek;

Gebruik van correcte hoofdingen (H1, H2, H3, …);

Het algoritme van Google houdt rekening met meer dan 200 parameters!

Search Engine Optimization

SEO (Search Engine Optimization) is de tak binnen de digitale marketing die zich bezighoudt met het dergelijke optimalisaties.

Wie SEO consequent toepast zal na enkele weken tot maanden merken dat zijn website bij de eerste resultaten verschijnt na relevante zoekopdrachten. Dit zorgt voor een toestroom aan nieuwe bezoekers want – laten we eerlijk zijn – niemand klikt op laag geplaatste zoekresultaten. Zo goed als iedereen klikt op de eerste resultaten.

SEO is een essentiële eerste stap in marketing voor coaches.

SEA als alternatief of aanvulling in coachmarketing

Voor SEO moet je geduld hebben

SEO zorgt voor een ‘organische’ toevoer aan nieuwe bezoekers op je coachingwebsite. Het kan echter enkele weken tot maanden duren vooraleer je resultaat boekt met je SEO. Google is streng en het duurt even voor je het vertrouwen van het algoritme krijgt.

Er zijn nog andere – snellere – manieren om te profiteren van de enorme hoeveelheid zoekopdrachten wanneer je marketing als coach wil doen.

Search Engine Advertising

SEA (Search Engine Advertising) is de tak binnen de digitale marketing die zich specialiseert in het adverteren op Google en andere zoekmachines.

De aandachtige internetgebruiker weet dat de eerste zoekresultaten in Google meestal betalende advertenties zijn. Je kan ervoor kiezen om jouw coaching op deze manier te adverteren bovenaan relevante Google zoekresultaten. 

Snel maar betalend

Een belangrijk voordeel van zo’n advertenties voor coaches is dat ze pijlsnel werken. Een gepubliceerde advertentie verschijnt vrijwel onmiddellijk bovenaan de zoekresultaten. Dit in tegenstelling tot organische SEO.

De keerzijde van de medaille is dat SEA betalend is. Je zal Google een klein bedrag moeten betalen telkens iemand op je advertentie klikt. Dit is het zogenaamde PPC (Pay Per Click) model en een belangrijk onderdeel van marketing voor coaches.

Een advertentie moet renderen

Een goede advertentie moet meer opbrengen dan de kost van deze clicks. Om hiervoor te zorgen moet de advertentie goed en overtuigend geschreven zijn, gebaseerd zijn op kwalitatief zoekwoordenonderzoek en correct opgevolgd & geoptimaliseerd worden.

Google Ads is de laatste jaren zeer complex geworden. Er zijn tegenwoordig vele fulltime Google Ads experten die bedrijven helpen met hun SEA campagnes. 

Ook als coach kan je overwegen om een Google Ads campagne op poten te zetten.

Bij De Details geloven we in een gezonde mix van SEO en SEA voor effectieve marketing voor coaches. Ons cliënteel wil vaak onmiddellijk resultaat zien, daarvoor adviseren wij geregeld om advertenties te plaatsen, minstens tot onze SEO begint te werken.

Coaches marketing

Je hebt meer bezoekers, wat nu?

SEO en SEA zijn naar onze mening de beste en meest efficiënte manieren om op te vallen in de zee van online coaches en meer bezoekers op je website te krijgen. Wie deze strategieën correct toepast zal merken dat meer en meer internetgebruikers de weg naar hun website vinden.

Maar wat dan?

Het einddoel van marketing voor coaches is natuurlijk om meer te verdienen, niet om louter meer bezoekers te hebben.

Tekst die overtuigt

De volgende stap in de marketingstrategie van De Details is het schrijven van overtuigende teksten op de betrokken website, die bezoekers overhalen om betalende cliënten te worden. 

Goede copywriters schrijven teksten die geld opbrengen. Zo simpel is het eigenlijk. Goede copywriters zijn daarom zeer gegeerd.

Conversies

Door middel van onze copywriting sporen we de nieuwe website bezoekers zoveel als mogelijk aan om betalende klant te worden. Hiervoor grijpen we o.a. terug naar oude marketingprincipes uit de tijd van fysiek geschreven advertenties en psychologisch-wetenschappelijke overtuigingstechnieken.

Wie overtuigende copy op zijn website heeft én correct SEO en SEA toepast, zal een toename in omzet zien.

Jouw personal brand

Sociale media

Als coach loont het om een herkenbaar imago op te bouwen online, het creëren van een zogenaamd ‘personal brand’. 

Hiervoor gebruiken de meeste coaches natuurlijk social media. Vooral Instagram, Facebook, Twitter en recent ook TikTok zijn populair om een persona te creëren en een doelpubliek te bereiken.

Op sociale media kan je jouw boodschap direct communiceren met je volgers. Goede copywriting op je social media kanalen kan ervoor zorgen dat je een pak nieuwe betalende cliënten aantrekt.

Op sociale media wordt authenticiteit gewaardeerd. Wees jezelf en geef duidelijk weer welke coaching diensten je aanbiedt. Publiceer aangename, informatieve en originele content, zowel geschreven als visueel (foto’s en video’s).

Een blog

Onderschat

Wat veel coaches uit het oog verliezen is het publiceren van een blog. Een blog wordt tegenwoordig gezien als een oubollige manier om te communiceren met je publiek. 

En blog kan echter een zeer waardevolle en winstgevende marketingstrategie zijn voor een coach. Er is een goede reden waarom zoveel bedrijven, organisaties en bekende personen een blog publiceren!

De kracht van een blog

Door een blog te publiceren kan je een afgewogen imago en reputatie als coach opbouwen. Je kan slim uitgedokterde blogposts schrijven die jouw coaching praktijk weergeven zoals jij het wil. Je kan zeer gedetailleerd weergeven wat jouw expertise is, wat klanten van jou mogen verwachten en nog veel meer.

Blogs zorgen ook voor engagement met je doelpubliek. Ze kunnen websitebezoekers overtuigen om jouw in te huren als coach. 

Blog als vehikel voor SEO

Ten slotte is een blog ook een fantastische manier om de SEO van jouw website een echte boost te geven. Het Google algoritme beoordeelt elke webpagina van een website. elke blogpost is dus een nieuwe opportuniteit om aan google te bewijzen dat jouw coachwebsite kwalitatief en betrouwbaar is en een plekje bij de eerste zoekresultaten verdient.

Websites met een goede en regelmatig geüpdate blog doen het beter in Google!

Marketing voor coaches, uitgewerkt door De Details

De Details is een Belgisch marketingbureau gespecialiseerd in online marketing voor coaches. Onze succesformule voor coaches is een combinatie van alle voorheen besproken marketingstrategieën voor coaches.

Stap 1) De website wordt inhoudelijk en technisch geoptimaliseerd voor Google Search. Eventueel kan daarnaast betalend geadverteerd worden in Google;

Stap 2) Het schrijven van overtuigende teksten en het structureren van de website om conversies te verhogen;

Stap 3) Het regelmatig publiceren van kwalitatieve en SEO geoptimaliseerde blogs die zorgen voor een bepaald imago, reputatie, interactie met de bezoekers én voor bijkomende goede ranking in de Google zoekmachine.

De wisselwerking van deze strategieën zorgt voor meer zichtbaarheid, herkenbaarheid en naamsbekendheid online van jouw coaching service, voor meer bezoekers op je website én voor hogere kans op conversies. Dit alles is duurzaam en blijft op lange termijn renderen en bezorgt jouw meer cliënten.

Interesse om samen te werken of wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Contacteer vrijblijvend De Details op info@dedetails.be.