Marketing voor horeca

Marketing voor horeca: word the place to be in je regio!

Consumenten op zoek naar een café, restaurant of hotel gaan tegenwoordig eerst rondneuzen op het internet voor ze een keuze maken. Er wordt eerst online gezocht naar een leuke zaak in de buurt, meestal via Google of gespecialiseerde platformen als Yelp of Tripadvisor.

Als horecazaak moet je hier bewust van zijn & hier gebruik van maken. Om ervoor te zorgen dat internetgebruikers bij jouw zaak terechtkomen, moet je digitale marketing voor horeca toepassen. 

Je moet als horeca uitbater een strategie vinden om:

Online naamsbekendheid op te bouwen;

Makkelijk vindbaar te zijn online;

Meer klanten aan te trekken online.

Wil je meer mensen bereiken via het internet, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Contacteer De Details vrijblijvend op info@dedetails.be of via onderstaand formulier. Wij leggen je graag uit hoe onze marketing voor horeca werkt!

Inhoudstafel

De kracht van Google voor Horecamarketing

Google is en blijft de belangrijkste manier waarop mensen op zoek gaan naar horecazaken. Wie op zoek is naar een leuk café, restaurant of hotel zal zijn of haar zoektocht meestal beginnen met een Google zoekopdracht.

Als uitbater van een horecazaak moet je ervoor zorgen dat deze grote hoeveelheid zoekers bij jouw zaak terechtkomen. Er zijn een aantal manieren om dit aan te pakken.

Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel (vroeger ‘Google Mijn Bedrijf’) is jouw online visitekaartje. 

Via deze dienst van Google kan jouw horecazaak zeer makkelijk gevonden worden in de Google zoekresultaten.

Google Bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat jouw zaak tevoorschijn komt bij de zoekresultaten. Niet alleen een link naar jouw website en een korte beschrijving wordt weergegeven, ook foto’s, recensies en het adres worden getoond.

Zo kunnen internetgebruikers in één oogopslag een indruk krijgen van je zaak, de ligging van je zaak achterhalen, je website bezoeken en dus een geïnformeerde beslissing maken om langs te komen.

Elk Google Bedrijfsprofiel wordt geïntegreerd in Google Maps. Jouw zaak wordt gemarkeerd op de kaart wanneer mensen ernaar zoeken. Bovendien is het volledig gratis.

Hou er wel rekening mee dat elke klant een recensie kan achterlaten op dit profiel. Het is zeer belangrijk om een goed score te behouden, zeker als er veel gelijkaardige zaken in de onmiddellijke omgeving zijn. Lees hieronder verder voor meer tips omtrent recensies. 

De eerste stap in de marketing voor horeca van De Details is het optimaliseren van het Google Bedrijfsprofiel. 

SEO als marketing voor horeca

Jouw website bovenaan de Google zoekresultaten

Een Google Bedrijfsprofiel is belangrijk, maar wie ten volste wil profiteren van de mogelijkheden van Google zal verder moeten gaan. Naast een Bedrijfsprofiel zal jouw horecazaak ook een goede website nodig hebben.

Google Search is en blijft een zoekmachine die websites in een bepaalde orde weergeeft na zoekopdrachten van internetgebruikers. Als horecazaak is het belangrijk om een website te hebben die bovenaan verschijnt in relevante zoekopdrachten.

Een voorbeeld

Je hebt een restaurant in Oostende. Regelmatig zoeken mensen naar “restaurant Oostende” op Google. Het is logisch dat deze zoekers allemaal uit eten willen in Oostende. Als jij ervoor kan zorgen dat de website van jouw restaurant bij de eerste resultaten tevoorschijn komt na deze zoekopdracht, zal je elke maand een hele reeks hongerige bezoekers op je website krijgen. 

Hoe hoger jouw website tevoorschijn komt in dergelijke zoekopdrachten, hoe meer websitebezoekers je erbij krijgt, hoe meer nieuwe klanten je over de vloer zal krijgen. Zo simpel is het.

Search Engine Optimization

SEO (Search engine Optimization) is een tak binnen de digitale marketing die zich bezighoudt met het optimaliseren van websites en webpagina’s voor Google Search. 

Het is immers zo dat de meeste websites heel slecht scoren in de Google zoekresultaten, ze verschijnen niet of slechts op de 2e en 3e pagina. Internetgebruikers zullen deze websites niet vinden.

Alleen websites die door het Google algoritme als kwalitatief en betrouwbaar worden bestempeld worden bij de eerste resultaten weergegeven.

SEO is veelzijdig en complex. Google houdt rekening met wel 200 parameters bij de beoordeling van websites. Wie bovenaan de zoekresultaten wil verschijnen moet rekening houden met:

Laadsnelheid;

Correct gebruik van afbeeldingen;

Correct gebruik van tekst;

Correct gebruik van lay out;

De integratie van zoekwoordenonderzoek;

Technische optimalisatie;

Interne-, externe- en backlinks

Horeca marketing

Adverteren in de Google zoekmachine als Horeca bedrijf

Betalen om bovenaan te verschijnen in je regio

Naast je Google Bedrijfsprofiel en SEO zijn er nog manieren op te profiteren van de Google zoekmachine in Horeca marketing. Zo kan je ervoor kiezen om advertenties te plaatsen in Google. 

Ervaren internetgebruikers weten dat de eerste zoekresultaten in Google Search vaak betalende advertenties zijn. Je hebt wellicht al gehoord van Google Ads. Ook horecazaken gaan de laatste jaren meer en meer adverteren in Google als deel van hun marketing voor horeca strategie. 

Sneller dan SEO

Een goede advertentie katapulteert jouw zaak onmiddellijk naar de eerste resultaten in relevante Google zoekopdrachten. Dit is een groot voordeel van Google Ads ten opzichte van ‘organische’ SEO. Het duurt meestal enkele weken tot maanden alvorens SEO begint te werken en Google vertrouwen krijgt in jouw website.

Google Ads kan de traagheid van SEO enigszins compenseren.

Slimme campagnes voor horecazaken

Traditioneel verwijzen Google Ads naar de website van de adverteerder. Maar wist je dat je een zogenaamde ‘slimme campagne’ kan uitwerken en jouw Google Bedrijfsprofiel kan adverteren

Zo kan je jouw Google Bedrijfsprofiel een echte boost geven en in verschillende zoekopdrachten laten verschijnen. 

Dit is een heel belangrijk wapen in de marketing voor horeca. Weinig horeca uitbaters staan hier bij stil!

Wil jij een allesomvattende Google strategie uitwerken om jouw Horecazaak een boost te geven? Contacteer De Details vrijblijvend voor meer info op info@dedetails.be over onze marketing voor horeca.

Het belang van recensies voor horeca marketing

De harde realiteit

De harde realiteit van het online promoten van een horecazaak is dat recensies heel belangrijk zijn. Onderzoek wijst uit dat 86% van de consumenten aarzelt bij het lezen van negatieve reviews.

Het is enorm belangrijk om goede recensies te hebben online. Goede recensies en een goede score op Google geven jouw horecazaak de nodige ‘social proof’, het toont aan dat jouw zaak kwalitatief en betrouwbaar is. 

Goede recensies opbouwen

Goede recensies zijn in eerste instantie het gevolg van goede ervaringen. 

Je kan jouw klanten ook subtiel aansporen om goede recensies achter te laten om je score een boost te geven. Je kan bijvoorbeeld wederkerende klanten – met wie je een relatie opbouwt – expliciet vragen om een recensie te schrijven. 

Hoe ga je om met slechte recensies?

Slechte recensies zijn vervelend. Blijf echter niet bij de pakken zitten. Beschouw slechte recensies als feedback. Meestal kan je als uitbater reageren op slechte recensies. Maar er een gebruik van om dit te doen. Vraag de schrijver om meer uitleg en biedt je oprechte excuses aan.

Dit heeft 2 voordelen

Leer je uit je eventuele fouten;

Toon je aan anderen dat je begaan bent met hun ervaring in jouw zaak.

Meer klanten voor restaurant marketing

Sociale media & content marketing voor horeca

Sociale media is natuurlijk een zeer belangrijk element in de online promotie van horecazaken. Tegenwoordig zijn er ontelbaar veel sociale media kanalen waarop je jouw zaak kan promoten. Facebook, instagram, YouTube, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest, … 

Ken je doelpubliek

Al deze kanalen gebruiken is onmogelijk. Bij De Details geven we regelmatig volgend advies: bepaal wie je grootste doelgroep is, kies 2 of 3 sociale mediakanalen afgestemd op je doelgroep.

Ben je een hippe smoothiebar, dicht bij enkele scholen of universiteiten? Dan zal je wellicht een jong klantenbestand hebben. Overweeg gebruik te maken van Instagram en TikTok. Baad je een klassevolle sigarenlounge uit? Dan zal je doelpubliek een pak ouder zijn. Misschien is Facebook of YouTube een beter kanaal voor jou.

Content marketing

Via sociale media kan je rechtstreeks communiceren met je volgers. Je kan content (foto’s, video’s, tekst, …) delen die jouw horecazaak in een mooi daglicht plaatst. Je kan tevens al het nieuws omtrent je zaak direct delen met je vaste klanten: promoties, menu aanpassingen en nieuw personeel.

Alle content op je sociale media is – minstens indirect – een onderdeel van jouw online marketing. Zorg voor een leuke en interessante mix aan sfeerscheppende foto’s en video’s. Deel ook af en toe berichten van je klanten. Zorg ervoor dat promoties, tijdelijke acties en andere commerciële posts niet overheersen.

Wees consistent

Er is verder één gouden regel: wees consistent. Post regelmatig, reageer regelmatig op posts van je volgers en hou je kanalen regelmatig in het oog. Het is normaal dat het enkele maanden tot zelfs jaren duurt vooraleer je een degelijk aantal volgers opbouwt.

De aanhouder wint!

Succesvolle, organische sociale media kunnen een gigantische meerwaarde zijn voor jouw zaak. Ze zorgen voor credibiliteit, vertrouwen, een gevoel van samenhorigheid en zullen daarnaast een pak nieuwe klanten aantrekken!

Adverteren op sociale media als restaurant of café

Het uitbouwen van succesvolle sociale media is een langzaam en organisch proces. Het duurt vaak lang vooraleer je een grote groep volgers kan bereiken.

De meeste platformen bieden ook betalende advertenties aan. Je hebt wellicht al vele advertenties gezien op Sociale media. Denk aan de advertenties in je feed op Facebook, voor je video’s op YouTube of tussen de stories van je vrienden op Instagram.

Ook voor horeca zaken kunnen dergelijke advertenties interessant zijn. Dergelijke advertenties kunnen bijvoorbeeld éénmalige promoties in de verf zetten, speciale gelegenheden adverteren of simpelweg voor meer naamsbekendheid zorgen.

Influencer marketing voor horeca

Influencers zijn online persoonlijkheden met een groot aantal volgers. De naam doet het al vermoeden: influencers hebben een grote invloed.

Veel horecazaken nemen tegenwoordig contact op met influencers om hun zak te liken, te volgen of zelfs om langs te komen en foto’s te nemen. Influencers kunnen jouw imago een echte boost geven. 

Maar let op! De kost van een bezoekje van een influencer kan snel oplopen.

Copywriting voor Horeca ondernemingen

Onderschat als marketing voor horeca

De meeste horeca uitbaters die De Details contacteren zijn enigszins op de hoogte van de kracht van Google, recensies en Sociale media. Waar de meeste echter geen rekening mee houden is de overtuigingskracht van de tekst op hun websites en advertenties.

Wat is copywriting?

Copywriting is sinds jaar en dag een tak in de marketingwereld die zich bezighoudt met het schrijven van commerciële teksten.

Een typisch voorbeeld is de tekst op klassieke geschreven advertenties. Ook reclamespots op TV worden door copywriters geschreven. Wellicht zijn er enkele reclamespots en slogans die al jarenlang in je geheugen gegrift zitten. Het werk van goede copywriters dus!

Online copy

Ook online speelt copywriting een grote rol. De meeste websites hebben als doel het verkopen van een product of dienst, minstens het promoten van een product of dienst. Dit is voor websites van horecazaken niet anders. 

Copywriting kan jouw website bezoekers overtuigen om effectief langs te komen of om online een tafel te reserveren.

De copywriters van De Details schreven al vele websites voor horecazaken. Hierbij gebruiken zij advertentietechnieken van de oude stempel evenals psychologische overtuigingstechnieken.

Copywriting is de perfecte aanvulling op Google- en social media marketing. Een goede Google of social media strategie zal voor meer bezoekers en naamsbekendheid zorgen. Goede copywriting zal deze bezoekers vaker omtoveren in betalende klanten!

De marketing voor horeca strategieën van De Details

Wil jij ten volste gebruik maken van het internet om jouw horecazaak een echte boost te geven? Wil jij meer klanten aantrekken via digitale marketing voor horeca?

Maar raak je verdwaald in de wereld van de digitale marketing?

De Details biedt horecazaken specialistisch advies en kwaliteitsvolle marketing. Wij hebben ervaring in het begeleiden en helpen van talloze horecazaken met hun online promotie. 

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden? Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be en we bespreken hoe we jouw zaak naar het volgende niveau kunnen tillen!