Digitale marketing voor IT: onze experts helpen je groeien

We zagen de laatste decennia een explosie aan informatie- en computertechnologie. Deze trend blijft zich doorzetten. De IT sector blijft sterk groeien.

 

Het is logisch dat de IT sector ondertussen zeer competitief is geworden. Tech start-ups en andere informaticabedrijven vechten bikkelhard via IT marketing om een aandeel in de markt en om nieuwe klanten. 

 

Om je concurrentie een stap voor te zijn is het essentieel om een digitale marketingstrategie voor IT bedrijven uit te werken. Consumenten gebruiken immers meer en meer het internet om aankopen te doen. Dit is niet anders voor IT gerelateerde aankopen.

 

Waar IT bedrijven technisch zeer sterk zijn en fantastische producten of diensten aanbieden, merken we in de praktijk dat marketing voor IT vaak slechts een bijkomende rol speelt. IT bedrijven laten zo veel potentiële omzet op tafel liggen.

Heb jij een IT bedrijf of een andere onderneming gerelateerd aan de IT sector en wil jij je digitale marketing voor IT uitwerken of optimaliseren? Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be of vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Waarom inzetten op digitale marketing voor IT?

Elk jaar verhoogt het aantal digitale aankopen en dienstverleningen. Niemand kan ontkennen dat het economische landschap steeds meer naar het internet verschuift. De recente corona pandemie heeft deze trend in een stroomversnelling gebracht. Het is essentieel om gebruik te maken van deze opportuniteit.

Maar om dat te doen zal je digitale marketing goed moeten zitten

Niet alleen zal je door middel van een kwalitatieve digitale marketingstrategie meer klanten aantrekken, je zal er ook voor zorgen dat je jouw concurrentie een stap voorblijft.

Welke vorm van digitale marketing voor IT bedrijven?

De mogelijkheden zijn eindeloos

Er zijn vele manieren om een IT bedrijf online te promoten. Elke vorm van digitale marketing heeft zijn eigen specifieke kenmerken en doelstellingen. 

Om uit te maken welke vorm van digitale marketing het beste bij jouw IT onderneming past, moeten meerdere zaken in overweging genomen worden. 

Bij De Details beginnen we met een simpele vraag: wat is jouw doel? 

Het doel van digitale marketing kan uiteenlopend zijn:

Meer visibiliteit en herkenbaarheid voor de onderneming;

Meer bezoekers op de website of sociale mediakanalen van de onderneming;

De conversie van deze bezoekers in betalende klanten.

Elke doelstelling kan bereikt worden met een aangepaste mix van digitale marketingstrategieën.

Marketing voor IT bedrijven

Begin bij je IT-marketing doelstelling

1. Naamsbekendheid

Wie louter op zoek is naar een verhoogde visibiliteit en/of herkenbaarheid op het internet moet in eerste instantie creatief en opvallend zijn.

Je moet een naam en logo ontwerpen dat wordt opgemerkt én onthouden. Het is ook zeer nuttig om jouw onderneming een bepaald imago aan te meten, om als het ware een verhaal of narratief te bedenken.

Er zijn veel digitale marketingstrategieën om jouw onderneming zichtbaar en herkenbaar te maken op het internet.

Een goed voorbeeld is het gebruik van sociale media. Het uitbouwen van een Facebookpagina, Instagramaccount of LinkedIn profiel behoren tot de populaire mogelijkheden. 

Wie regelmatig kwaliteitsvolle content post op deze kanalen en daarbij interageert met volgers zal snel meer naamsbekendheid genereren. 

Het komt erop neer om consistent nieuwe content te posten en zo een groot aantal volgers op te bouwen.

Er zijn uiteraard nog manieren om meer naamsbekendheid te genereren, zoals het publiceren van een blog, het uitbouwen van een populaire website, het inhuren van influencers, het opstarten van een podcast of YouTube kanaal, …

2. Meer verkopen

Wie louter meer inkomsten wil genereren zal een andere marketingstrategie moeten uitwerken. 

Om meer te verkopen kan je bijvoorbeeld advertenties plaatsen. Er zijn een hele reeks aan platformen waarop je jouw diensten of producten kan adverteren. Google Ads, Facebook Ads, Youtube Ads, … de lijst wordt elke dag groter! 

Wist je bijvoorbeeld dat je ook op Spotify en zelfs Microsoft Outlook kan adverteren?

Advertenties brengen meestal een bepaald product of dienst onder de aandacht van de lezer of kijker. Een goede advertentie zal aansporen om het geadverteerde product of dienst ook aan te kopen. Zo wordt ook meer verkocht.

Je kan ook een website bouwen die meer verkopen genereert. Het probleem is echter dat er reeds meer dan één miljard websites bestaan! Om een rendabele website te maken zal je dus moeten opvallen in een zee van andere websites. 

3. Andere doelen

Het kan zijn dat jouw IT bedrijf een andere, meer specifieke, doelstelling heeft. Het komt erop aan een digitale marketingstrategie te vinden die op maat van jouw bedrijf wordt ontworpen.

Wil je een vrijblijvend kort advies over welke strategie het beste bij jouw situatie past? Aarzel niet om contact op te nemen met De Details op info@dedetails.b

Marketing advies voor je IT bedrijf nodig?

Onze consultants staan voor je klaar!

SEO voor IT bedrijven

Welke digitale marketingstrategie je ook kiest, je eigen website zal steeds de ruggengraat zijn van het digitale profiel van jouw onderneming.

Over één ding is elk IT bedrijf het dan ook eens: meer bezoekers op de eigen website is een goede zaak.

Opnieuw zijn er meerdere manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Je kan blogposts publiceren, blogposts delen op sociale media en jouw website adverteren.

Het belang van Google

De beste manier om meer bezoekers op jouw website te krijgen is via de Google-zoekmachine. Elke dag worden er ongeveer 8,5 miljard google zoekopdrachten uitgevoerd! Ongeveer de helft van alle consumenten geeft aan eerst Google te gebruiken alvorens een aankoop te doen!

Als de website van jouw IT bedrijf regelmatig bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt zal je logischerwijs een groot aantal nieuwe website bezoekers aantrekken die bovendien op zoek zijn naar jouw product of dienst.

SEO voor IT bedrijven

SEO is de afkorting voor ‘Search Engine Optimization’. Het is de kunst van het optimaliseren van websites om makkelijker gevonden te worden in Google Search. Een belangrijk onderdeel van succesvolle IT marketing dus. 

Door middel van correct toegepaste SEO zal Google vertrouwen krijgen in jouw website. Het Google algoritme zal oordelen dat jouw website kwalitatieve informatie bevat en het verdient om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen voor bepaalde zoekopdrachten.

Goede SEO zal ervoor zorgen dat er meer bezoekers op jouw website terecht komen die op zoek zijn naar het product of dienst dat jij aanbiedt. 

SEO is echter niet eenvoudig. Wie SEO correct wil toepassen op zijn website moet met zeer veel parameters rekening houden.

Enkele voorbeelden:

Laadsnelheid;

Is de website ‘mobile friendly’?

Wordt correct gebruikt gemaakt van meta tags?

Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd?

Is de tekst goed geschreven?

Gezien het complexe en snel evoluerende karakter van SEO besteden steeds meer IT bedrijven hun SEO uit aan externe experten. 

Wil je zelf meer websitebezoekers door beter te ranken in Google? Neem vrijblijvend contact op met de marketing voor IT experts van De Details op info@dedetails.be

SEA: het betalende alternatief op SEO

Zoals gesteld is elk IT bedrijf gebaat met een goede SEO-strategie. Het is voor elk bedrijf nuttig om makkelijker gevonden te worden in de Google zoekresultaten van mogelijke nieuwe klanten.

Daarnet wezen we er al op dat SEO complex is. SEO is ook traag. Het duurt meestal enkele weken tot maanden vooraleer Google vertrouwen krijgt in jouw website. 

Er bestaat echter een shortcut om pijlsnel naar de eerste zoekresultaten te verschuiven: Google Ads. Elke internetgebruiker weet dat de eerste resultaten na een Google zoekopdracht betalende advertenties zijn. Door zelf zo’n betalende advertentie te publiceren kan je jouw website vrijwel onmiddellijk bovenaan de zoekresultaten krijgen. 

Wat je moet weten over SEA

SEA, oftewel ‘Search Engine Advertising’, is de tak binnen de digitale marketing die zich bezighoudt met het schrijven, ontwerpen, publiceren, opvolgen en optimaliseren van Google Ads.

Elk voordeel heeft natuurlijk een nadeel. Google Ads zijn niet gratis. De adverteerder zal een kleine som geld moeten betalen aan Google telkens een internetgebruiker op zijn of haar advertentie klikt.

De SEA en SEO mix voor IT marketing

Het komt erop aan om een kwalitatieve en overtuigende advertentie te publiceren die meer geld opbrengt dan ze kost. Bij De Details geloven we in een gebalanceerde mix van SEO en SEA, waarbij SEA kan worden aangewend op de eerste weken te overbruggen, tot Google meer vertrouwen in de website krijgt. 

SEA kan SEO verder aanvullen door het testen van bepaalde landingspagina’s of promoties. Je kan bijvoorbeeld bepaalde pagina’s van je website even bovenaan de zoekresultaten plaatsen via een advertentie, om na te gaan hoe goed deze pagina presteert.

IT marketing

Copywriting voor IT ondernemingen

Het aantrekken van een pak nieuwe websitebezoekers is niet voldoende. Je moet ervoor zorgen dat deze bezoekers betalende klanten worden.

 

Hier begeven we ons op het terrein van ‘copywriting’. Copywriting is de marketingdiscipline die zich bezighoudt met het schrijven van commerciële teksten, ‘copy’ genaamd. 

 

Copy heeft als doel de lezer te overtuigen om een aankoop te doen of om een andere actie te ondernemen. In het kader van websites kan je denken aan: het achterlaten van informatie zoals een telefoonnummer of e-mailadres, het inschrijven op een nieuwsbrief, een post delen met vrienden.

 

Overtuigende copy zal ervoor zorgen dat de bezoekers op jouw website sneller geneigd zullen zijn om aan aankoop te doen of een andere actie te ondernemen. Bezoekers worden meer rendabel.

 

Copywriting is sinds jaar en dag een gerespecteerde discipline in de reclamewereld. Wellicht zijn er enkele oude reclamespotjes die je je nu nog herinnert uit je jeugd. Het werk van zeer goede copywriters!

 

Ook in het digitale tijdperk zien we dat veel bedrijven op zoek gaan naar professionele copywriters om hun website onder handen te nemen. 

 

Zoek je nog een copywriter voor jouw website of advertenties? Neem vrijblijvend contact op met De Details op info@dedetails.be.

Het publiceren van een blog

Wie de geweldige combinatie van SEO/SEA en copywriting toepast zal een grote toename aan economische activiteit zien. Het publiceren van een blog is de geknipte manier om aan SEO en copywriting te doen.

Google houdt rekening met elke pagina van jouw website bij de beoordeling ervan. Elke blog is een mogelijkheid om aan Google te bewijzen dat jouw website betrouwbaar is en kwalitatieve informatie publiceert.

Het regelmatig publiceren van SEO-geoptimaliseerde blogs zal jouw website een grote boost geven!

Blogs zijn het perfecte middel om te communiceren met je publiek en klantenbestand.

Bovendien kan een blog ook gebruikt worden om jouw IT bedrijf een bepaald imago aan te meten. Je kan bijvoorbeeld zeer gespecialiseerde content schrijven om jouw expertise in de verf te zetten. Meer algemeen kan je ook ecologische blogs schrijven, om een groen imago te cultiveren.

Besluit: de marketing voor IT succesformule van De Details

De Details specialiseert zich in een tekst-gebaseerde digitale marketing voor IT bedrijven. De kracht van kwalitatieve en technische SEO, en eventuele SEA,  zorgt voor een groot aantal nieuwe website bezoekers.

Deze website bezoekers worden op bepaalde webpagina’s overtuigd om een aankoop te doen of om een andere actie te ondernemen.

Andere pagina’s van de website zorgen meer voor informatieverstrekking en het bouwen van een reputatie.

De cirkel is rond wanneer je beseft dat élke pagina SEO geoptimaliseerd is en opnieuw voor meer bezoekers zorgt.

Deze succesformule van De Details kan jouw IT bedrijf een absolute boost geven.

Interesse om met ons samen te werken of de mogelijkheden te bespreken? Contacteer ons op info@dedetails.be.