Marketing voor een KMO: wij helpen je onderneming groeien

Als KMO groeien en blijven groeien kan een heuse uitdaging zijn. Een effectieve marketingstrategie voor je KMO is dan ook essentieel om duurzaam je omzet te verhogen en meer uit je onderneming te krijgen. 

 

Bij De Details zijn we dag in dag uit hard aan het werk ondernemingen hun volle potentieel te laten bereiken. We doen dit door onze bewezen marketing voor KMO’s strategie in combinatie met oog voor de details van jouw niche toe te passen.  

 

Neem nu vrijblijvend contact met ons op via het formulier of info@dedetails.be en wij bespreken graag hoe wij jouw KMO helpen groeien met onze effectieve marketing op maat.

Het belang van online marketing voor KMO’s

Achter elke succesvolle onderneming, zit er ook een efficiënte en nauwkeurig uitgedokterde marketingstrategie. Het is broodnodig voor een onderneming om via marketing bekendheid te werven. Alleen als potentiële klanten je onderneming kennen en herkennen zullen ze stelselmatig jouw product of dienst kopen.

Marketing is een zeer breed begrip en bovendien een zeer snel evoluerende sector. Er zijn oneindig veel manieren om jouw onderneming te promoten en onder de aandacht van de bevolking te brengen. Alhoewel klassieke marketing zoals mond-aan-mond reclame of flyers uitdelen nog steeds belangrijk kan zijn, kan niemand ontkennen dat er veel meer potentieel zit digitale marketing op het internet en sociale media.

De opmars van online marketing voor KMO’s

Marketing voor KMO’s is door de opkomst van digitale marketing nog nooit zo eenvoudig en toegankelijk geweest als vandaag. Met enkele kliks en trefwoorden kan je reeds aangepaste reclame de wereld in te sturen. Zo kan je kiezen voor reclame op Facebook, Instagram, Google Search, Linkedin… De juiste online marketing campagne werpt snel zijn vruchten af. Via het internet kan je bliksemsnel een groot aantal mensen bereiken. Zowat 90% van de huishoudens in België beschikt immers over een internetverbinding!

Uiteraard dien je heel goed na te denken over je digitale marketingstrategie. Er komt veel bij kijken. Zo dien je het meest efficiënte platform te kiezen voor jouw onderneming. Als je mensen van een gevorderde leeftijd wenst te bereiken kies je bijvoorbeeld beter niet voor reclame op instagram. Voorts dien je ook rekening te houden met een hele reeks parameters zoals keywords, copywriting, de kwaliteit van je eigen website, enz.

Stilstaan is achteruitgaan 

Aangezien de wereld van de digitale marketing pijlsnel evolueert en er veel specialistische kennis bij komt kijken kiezen veel ondernemingen om hiervoor een extern bureau in te schakelen. Een aantal jaren geleden deden enkel grote ondernemingen beroep op dergelijke digitale marketingbureau’s. Recent zien we een duidelijke evolutie: ook KMO’s zoeken externe hulp om het grote aantal potentiële klanten via de digitale weg te vinden.

 

In onderstaande blogpost overlopen we enkele populaire manieren om digitaal reclame te maken voor KMO’s. Je kan er inspiratie uithalen voor je eigen digitale marketingstrategie. Wellicht worden er dingen besproken waar je oorspronkelijk niet aan dacht!

marketing voor KMO google, seo copywriting facebook advertenties

SEO (‘Search Engine Optimisation’) voor je KMO

Wie denkt aan digitale marketing, denkt meestal eerst aan advertenties op facebook, instagram, Google Search, … We worden immers allemaal dagelijks geconfronteerd met dergelijke advertenties. Maar er zijn nog vele andere – en vaak subtielere – manieren om ogen op je website te krijgen.

Wat is SEO?

Zo kan je opteren om aan SEO oftewel ‘Search Engine Optimisation’ te doen. SEO staat voor een amalgaam van technische en inhoudelijke manieren om een website of webpagina te optimaliseren voor het algoritme van Google Search. Wie al deze technische regels correct toepast op zijn of haar website zal door Google beschouwd worden als een betrouwbare en kwalitatieve website. 

Dergelijke websites krijgen van Google het waardevolle privilege om bovenaan te verschijnen in Google zoekopdrachten en bijgevolg onder de aandacht te komen van zeer veel internetgebruikers.

Het belang van de online vindbaarheid van je KMO

Elke dag worden er immers 8,5 miljard (!) Google zoekopdrachten uitgevoerd! Het grootste deel van deze zoekende internetgebruikers kijkt niet verder dan de eerste resultaten. Wees eerlijk: wanneer keek jij nog eens naar de tweede pagina op Google?

KMO’s met een kwalitatieve SEO strategie zullen stelselmatig op de eerste pagina van relevante zoekopdrachten verschijnen. Hierdoor komt de onderneming onder de aandacht van een grote groep potentiële klanten. Het is zelfs mogelijk om je onmiddellijke concurrentie te ‘verslaan’ door steeds boven hun te verschijnen in Google.

 

Het is dus enorm waardevol om een website te hebben die door Google vooraan de zoekresultaten wordt gebracht.

 

Het toepassen van een goede SEO strategie is echter geen sinecure. Het optimaliseren van je website om goed te ranken op Google is een zeer technische bezigheid. Je dient een goede kennis te hebben van de structuur van je eigen website en van het functioneren ervan. Bovendien moet ook veel geschreven tekst op je website hebben om te voldoen aan de vereisten van Google. Deze tekst moet daarbovenop op specifieke manieren worden geschreven.

 

SEO staat nooit stil

Google de gewoonte om hun algoritme constant aan te passen! SEO specialisten dienen hun strategie steeds aan te passen aan de laatste Google update.

 

De meeste websites van KMO’s zijn hopeloos slecht geoptimaliseerd voor Google. Ze zijn bijgevolg zo goed als onvindbaar voor nieuwe klanten. Als KMO kan je intern een aantal SEO ‘best practices’ toepassen in de hoop dat je website beter begint te ranken. Enig resultaat is hiermee echter niet gegarandeerd. 

 

Als goed presteren op Google echt een prioriteit is voor je onderneming (en dat zou het moeten zijn!), is het wellicht een beter idee om een gespecialiseerd extern marketingbureau in te schakelen.

KMO marketingbureau marketing

Je KMO online adverteren met Google en facebook ads

SEO is een geweldige manier om je KMO online te promoten. Het is een essentieel onderdeel van de marketing voor je KMO.

 

De realiteit is dat SEO optimalisatie een geleidelijk proces is. Het duurt enkele maanden vooraleer Google je content als waardevol zal beschouwen. Veel KMO’s gaan op zoek naar bijkomende marketingstrategieën die snel resultaat opleveren.

 

Een populaire manier om je KMO snel zichtbaar te maken online is het plaatsen van advertenties. Er zijn immers veel mogelijkheden om online advertenties te plaatsen. 

Eindeloze mogelijkheden

Elke internetgebruiker ziet regelmatig advertenties opduiken. Denk maar aan de advertentie filmpjes die stelselmatig een youtube video voorafgaan of aan de eerste resultaten na een Google zoekopdracht. Dit zijn betalende advertenties, onderdeel van de digitale marketingstrategie van de geadverteerde ondernemingen.

 

Wie een strategische digitale marketing campagne op poten wil zetten voor zijn of haar KMO zal ook advertenties publiceren.

 

Maar hoe kies je de juiste advertentie voor jouw KMO? Een populaire strategie is om de advertentiecampagne af te stemmen op je doelgroep. Zo zullen make-up bedrijven hun pijlen eerder op instagram of TikTok richten. Ben je een bedrijf dat professionele software verkoopt, dan is adverteren op LinkedIn of Google wellicht een beter idee.

Technische optimalisatie

Het publiceren van online advertenties is op zich niet zo moeilijk. Veel social media platformen hebben ingebouwde software die de adverteerder helpt om de advertentie op te stellen en te publiceren.

 

Echter, het ontwerpen en publiceren van een volledig geoptimaliseerde advertentie is een pak moeilijker. Een advertentie dient immers voor de ogen van de juiste internetgebruikers te verschijnen, inhoudelijk overtuigend zijn, de aandacht van de lezer vasthouden en uiteindelijk zorgen voor aankopen. 

 

Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie zo efficiënt mogelijk rendeert dien je over al deze zaken na te denken en ze vervolgens succesvol implementeren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tegenwoordig echte full-time specialistische marketeers zijn die ondernemingen en KMO’s helpen met hun online advertenties. Online adverteren is een echte wetenschap geworden.

Opvolgen van de advertentie van je KMO

 

Een goede online adverteerder zal tevens een strategie uitwerken om de prestaties van je online advertenties stelselmatig op te volgen. Goed presterende advertenties kunnen uitgebreid worden, minder goed presterende advertenties kunnen worden aangepast of stopgezet.

 

Hiervoor dient de adverteerder een aantal technische parameters in real time op te volgen. Het bespreken van deze technische parameters zou ons te ver leiden in deze blogpost. 

Onthoud vooral dat het werk na publicatie van de advertentie niet stopt!

SEA (‘search engine advertising’) en PPC advertenties

 

Een specifieke vorm van online adverteren voor je KMO is zogenaamde ‘SEA’. Net als bij SEO draait het bij SEA om meer bezoekers voor je website te bekomen door middel van de Google zoekmachine.

 

Waar SEO draait om het organisch verhogen van het aantal bezoekers door het optimaliseren van je website gaat SEA om het publiceren van volledig technisch geoptimaliseerde advertenties in Google.

 

Zoals elke internetgebruiker weet zijn de eerste zoekresultaten op Google vaak betalende advertenties. Door middel van een gewiekste SEA campagne kan je jouw KMO pijlsnel bovenaan de zoekresultaten katapulteren. SEA is inderdaad sneller, maar het is wel betalend.

 

Je zal Google een kleine soms geld moeten betalen telken een internetgebruiker op de advertentie klikt. Dit is het zogenaamde PPC of ‘Pay Per Click’ model.

 

Opnieuw zal een professioneel adverteerder de advertentie technisch moeten optimaliseren. Het komt erop aan de advertentie zodanig te structureren dat de verkopen die het genereert de kost van de kliks ver overstijgt. Alleen zo zal een Google ads campagne renderen. 

 

Het spreekt voor zich dat de advertentie in de juiste zoekopdrachten moet verschijnen, het juiste doelpubliek moet aanspreken, overtuigend moet zijn, origineel moet zijn en vervolgens de lezer moet aansporen de website te bezoeken en vervolgens een aankoop te doen.

Je online advertenties voor je KMO uitbesteden.

Ook wat betreft online adverteren zien we recent een heel duidelijke trend: ondernemers en KMO’s gaan de publicatie ervan uitbesteden aan professionele digitale marketeers en specialisten.

 

Het ontwerpen en publiceren van geoptimaliseerde advertenties is immers complex. Het is weinig kostenefficiënt om dit zelf te leren en hopelijk succesvol toe te passen.

 

Wens je een online advertentie te publiceren? Contacteer ons info@dedetails.be

 

Bij dedetails.be geloven we in een combinatie van SEO, SEA en copywriting (zie verder) om jouw zichtbaarheid op Google maximaal te optimaliseren.

KMO marketing voor omzet groeien

Copywriting voor je KMO

‘Copywriting’, het is een term die je wellicht al eens hebt horen vallen. Maar wat betekent het precies? Een copywriter is iemand die teksten voor advertenties en andere vormen van publiciteit schrijft, met als doel niet alleen de klant te bereiken en te informeren, maar ook hem of haar te overtuigen jouw product of dienst te kopen. Copywriters zijn meestal freelancers die voor meerdere bedrijven werken. 

Hoe helpt een goede copywriter je bedrijf

Een goede copywriter kenmerkt zich door zijn kunstig en vindingrijk taalgebruik. De tekst van een advertentie moet creatief en simpel zijn. Het moet de aandacht van potentiële klanten trekken, vasthouden en ze uiteindelijk overtuigen om het geadverteerde product of dienst effectief te kopen.

Wellicht denk je zelf spontaan aan enkele creatieve advertenties die je zag op televisie of op reclameborden langs de weg. De copywriters van die advertentie hebben hun werk goed gedaan! Hun werk zit immers vastgebeiteld in je geheugen. Misschien heeft hun werk je in het verleden zelfs al overtuigd om een aankoop te doen.

Zo begrijp je ook onmiddellijk het belang van goede copywriting. Creatief geschreven advertenties blijven beter ‘plakken’ dan willekeurige saaie teksten. Bovendien zal goed geschreven copy ervoor zorgen dat je meer verkoopt.

Copywriting is een kunstvorm

Copywriting is echt overal, en wellicht ook op plaatsen waar je in eerste instantie niet aan denkt!

Denk bijvoorbeeld aan een folder die in je brievenbus wordt gestopt door een lokaal bedrijf of een website waarop kleren worden verkocht. De tekst op dergelijke flyers of websites is allemaal ‘‘copy’ geschreven door ‘copywriters’ met als doel de aandacht van de lezer vast te houden en vervolgens de lezer te overtuigen om iets te kopen.

Het schrijven van kwalitatieve ‘copy’ is echter niet eenvoudig.  Zo mag goede ‘copy’ geen spelfouten bevatten, en moet het vlot te lezen zijn. Dat is uiteraard nog niet voldoende. Er moet ook relevante informatie in de tekst vervat zitten. De potentiële klant moet gegrepen worden door de tekst en zin krijgen om de tekst verder te lezen. Vervolgens mag hij of zij de aandacht en interesse in de tekst niet verliezen. 

Ten slotte dient goede copy ook te renderen: het moet ervoor zorgen dat de lezers ook effectief iets gaan kopen! Het is een ware kunst om goede copy te schrijven. Er moet een bepaalde creatieve X-factor in zitten die moeilijk onder woorden te brengen is. Probeer maar eens te beschrijven waarom die specifieke advertenties spontaan in je naar boven komen!

Laat het aan de professionals over

Als KMO moet je dus goed nadenken over alle geschreven teksten die je potentiële nieuwe klanten te lezen krijgen. Het is essentieel om creatieve en overtuigende teksten te schrijven op je website, flyers, advertenties, … Je kan dit zelf proberen doen. 

Je kan er ook voor kiezen om je ‘copy’ door professionals te laten schrijven. 

Wij bij dedetails.be geloven heel sterk in een goede SEO strategie gekoppeld aan sterke en overtuigende copywriting. Als je eerst een grote groep internetgebruikers kan bereiken door goed te ranken op Google, en ze vervolgens goede copy voorschotelt, verhoog je de kans op aankopen drastisch.

marketing voor kmo in Vlaanderen Belgie

Content marketing via een blog

Als internetgebruiker ben je wellicht al ontelbare blogs tegengekomen. Maar wist je dat de meeste blogs onderdeel zijn van vakkundig uitgedokterde digitale marketingstrategieën? 

Wat is content?

Bloggen is een vorm van wat men in de wereld van de digitale marketing ‘content marketing’ noemt. Content marketing is eenvoudigweg het gebruiken van ‘content’ om je onderneming te promoten. ‘Content’ kan vanalles zijn: geschreven tekst, video’s, podcasts,…

 

Aangezien wij bij dedetails.be gespecialiseerde schrijvers zijn zullen we hier vooral stilstaan bij geschreven content marketing, ook wel blogs genaamd.

Waarom je KMO een blog moet hebben

Ook voor jouw KMO kan bloggen een niet te onderschatten impact hebben. Blogs kunnen ervoor zorgen dat er een relatie wordt opgebouwd met je surfend doelpubliek. Je blog posts kunnen ervoor zorgen dat je vaste klanten, potentiële nieuwe klanten of willekeurige internetgebruikers bijleren over je bedrijf of over je sector.

 

Blog posts kunnen ook een eerder entertainende functie hebben, of zelfs geschreven worden om te inspireren en goede gevoelens op te wekken bij de lezers. 

 

Blogs kunnen ook een probleemoplossende inhoud hebben. Mensen zijn tegenwoordig geneigd om oplossingen te zoeken op het internet. Als ze bij hun zoektochten naar antwoorden op jouw website terechtkomen is dat natuurlijk handig meegenomen!

 

Je kan ook eigen ervaringen delen en meer subjectieve content schrijven. Het algemene doel is waarde creëren voor de lezer waardoor hij of zij een band krijgt met je onderneming.

Een blog geeft je autoriteit en bekendheid

Een blog bewijst dat je kennis en verstand hebt van zaken die je kan delen met het publiek. Het toont ook aan dat je onderneming effectief bezig is met de materie. Je toont aan dat je onderneming leeft en denkt, in plaats van enkel maar produceert. Het is een manier om organisch een identiteit voor je onderneming op te bouwen.

 

Je begrijpt ondertussen dat een goede blog eigenlijk ook een vorm van reclame is en onderdeel kan uitmaken van een digitale marketingstrategie. Een blog is traditioneel een subpagina van je website. 

 

Tegenwoordig kan je blogposts echter op veel meer manieren delen met je publiek. Blogposts kan je delen op LinkedIn, instagram, facebook, … Een handig truckje is om een link naar je eigen website te voegen aan je blogpost op sociale media. Zo krijg je wellicht extra bezoekers op je website!

 

De aandachtige en creatieve lezer begrijpt ondertussen dat een mix van goede SEO, copywriting en het onderhouden van een blog een geweldig effectieve marketingstrategie kan zijn.

Hoe De Details je kan helpen

Binnen de rangen van De Details werken specialisten SEO én specialisten copywriting die hun kennis combineren in het schrijven van kwalitatieve blogposts. Dit zorgt voor een unieke en effectieve profilering van uw KMO op het wereld wijde web.

Hoger in Google – De Details helpt je met bovenaan de eerste pagina te verschijnen in de zoekresultaten van Google. Hiervoor bouwen we op jarenlange ervaring in het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten. Daarbovenop zorgen we ook voor de SEO-technische optimalisering van jouw website. Zo optimaliseren we de kans dat jouw website gevonden wordt door potentiële nieuwe klanten en er meer oogballen op je website komen.

Teksten die verkopen – Vervolgens zorgen we ervoor dat de tekst op jouw website creatief en overtuigend is. Onze experten copywriting verhogen de efficiëntie van de SEO geoptimaliseerde teksten. Op deze manier verhogen we de kans op aankopen van jouw dienst op product door de aangetrokken internetgebruikers.

Bouwen aan je merk – Dit alles wordt in een levendige blog gegoten op je website. Alle soorten geschreven content zijn mogelijk. Informatieve, inspirerende en probleemoplossende blogposts die allemaal geoptimaliseerd zijn om meer gebruikers op je site te krijgen én deze gebruikers om te toveren in nieuwe klanten.

Effectieve Google Ads – Om jouw Google prestaties een onmiddellijke boost te geven geloven we bij dedetails.be in een combinatie met efficiente, doelgerichte en goed opgestelde Google Ads in combinatie met SEO en copywriting, gekoppeld aan een kwalitatief en technisch geoptimaliseerd blog.

Geïnteresseerd? Contacteer ons vrijblijvend via het formulier of info@dedetails.be.