Online marketing voor de bouw: groei met krachtige bouwmarketing

Als bouwonderneming weet je dat je in een competitieve sector aan de slag bent. Naast je concurrenten heb je ook nog te maken met de lange duur van projecten, het weer, slechte bouwheren en noem maar op.


Als je wilt dat je bedrijf duurzaam blijft verder groeien en je elke dag waarde uit je tijd en onderneming haalt, dan heb je online marketing voor de bouw nodig.


Bouwmarketing helpt je bouwbedrijf om lokaal en regionaal meer klanten aan te trekken. Daardoor heb je de bouwheren waarmee je wilt werken voor het uitkiezen en hoef je niet te vrezen voor periodes met minder goed betalende  – of zelfs geen – bouwprojecten op de agenda. 


Door middel van bouwmarketing zoals sterke websiteteksten en advertenties geven wij jouw bedrijf een hoge plaats in Google en converteren we meer websitebezoekers in klanten! 


Neem nu vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande formulier en we bespreken graag wat onze experts voor jouw bouwonderneming kunnen betekenen!


Waarom is online marketing voor de bouw zo nuttig?

Het moderne economische landschap speelt zich meer en meer af op het internet. Ook voor de bouwsector is dit niet anders. Zowel grote bouwondernemingen als kleinschalige aannemers en installateurs vinden hun klanten en B2B samenwerkingen steeds vaker online. 

Steeds meer online competitie

De bouwsector is een zeer competitieve sector, ondertussen is ook de online concurrentie een waar slagveld geworden. Elk jaar verhoogt het percentage van bouwbedrijven met een webshop en andere online economische activiteiten pijlsnel. 

Het is zeer waardevol om meer bezoekers op je website te krijgen en deze bezoekers vervolgens om te zetten in betalende opdrachten. 

Wie een onvindbare website heeft laat immers veel potentiële winst op tafel liggen. Het is als bouwonderneming essentieel om een kwalitatieve online marketingstrategie uit te werken en toe te passen.

Online marketing voor de bouw

Welke strategie past bij jouw bouwbedrijf?

Digitale marketing is divers en complex. Er zijn ontelbare manieren om je onderneming te laten groeien online. 

Tal van opties dus kies zorgvuldig

Je kan er o.a. voor kiezen om een eigen website uit te bouwen en te promoten en zo meer betalende klanten te werven. Je kan ook sociale mediakanalen uitbouwen, zoals bijvoorbeeld een Facebookpagina of een Instagram account. Ook betalende advertenties zijn een optie. 

Het is niet mogelijk om de optimale strategie voor jouw bouwbedrijf te bepalen zonder kennis te hebben van de omvang, ligging, werking en specialisatie van je onderneming.

Duurzaam online groeien met bouwmarketing

Er zijn wel algemene doelstellingen die elk bouwbedrijf moet nastreven om digitaal te groeien: 

Je website vindbaar maken op Google;

Op de eerste plaatsen komen na Google zoekopdrachten;

Kwalitatieve geschreven tekst hebben op je website;

Een website hebben die bezoekers overtuigt om effectief klant te worden.

Bij De Details specialiseren we ons in het aanbieden van marketingstrategieën waarmee je voormelde doelstellingen kan behalen. Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be of lees hieronder verder over de specifieke werking van onze marketing.

SEO voor bouwbedrijven

SEO (‘search engine optimization’) is een amalgaam van technische en inhoudelijke regels en principes die je kan toepassen op je website. Als deze correct worden toegepast zal jouw website hoog tevoorschijn komen bij relevante Google zoekopdrachten.

SEO is een must voor B2B en B2C klanten te werven voor de bouw

Tegenwoordig is Google Search dé manier waarop consumenten en bedrijven op zoek gaan naar bouwbedrijven. Het spreekt voor zich dat je via Google veel nieuwe klanten of B2B samenwerkingen kan vinden. 

Om optimaal gebruik te maken van deze opportuniteit moet jouw website bovenaan verschijnen bij relevante zoekopdrachten.

Stel: je hebt een bouwbedrijf in Hasselt. Als jouw bedrijf het eerste zoekresultaat is telkens iemand “bouwbedrijf Hasselt” opzoekt, zal dit voor veel meer bezoekers op je website zorgen. Niet zomaar bezoekers maar internetgebruikers die sowieso al op zoek zijn naar een bouwbedrijf in jouw buurt. Dit zal uiteindelijk voor een pak meer betalende klanten zorgen.

SEO is complex dus huur een echte expert

Je moet met zeer veel zaken rekening houden en je website moet volledig geoptimaliseerd worden om succesvol aan SEO te doen. Google houdt rekening met wel 200 parameters bij het evalueren van websites, zoals:

de snelheid van de website

de kwaliteit en technische optimalisatie van de tekst  

de kwaliteit en technische optimalisatie van de afbeeldingen

beschikken over interne-, externe- en backlinks

een goede structuur hebben

gebruik maken van goede meta-tags

Het toepassen van correcte SEO is dus niet eenvoudig. Het is voor de meeste bedrijven te complex geworden om intern aan SEO te doen, minstens is hun interne SEO niet kwalitatief en up to date met de nieuwste ontwikkelingen.

In de praktijk zien we dan ook een tendens naar uitbesteding. De meeste ondernemingen (zelfs KMO’s en kleine zelfstandigen) besteden hun SEO uit aan externe experts.

online bouwmarketing

Online adverteren voor bouwbedrijven

SEO is voor lange termijn

Zoals besproken is SEO een essentieel onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Er is echter een belangrijk nadeel aan verbonden: het duurt relatief lang voor begint te renderen. 

Het duurt enkele weken tot maanden vooraleer Google vertrouwen krijgt in je website.

 

SEO vereist ook regelmatig bijkomend werk. Je moet SEO geoptimaliseerde content (blogs, landingspagina’s, etc.) blijven schrijven zodat Google je website als kwalitatief beschouwt en je een plaatsje toekent bij de begeerde eerste plaatsen.

Een mogelijke (tussen)oplossing: Google Ads

Iedereen die Google gebruikt weet dat de eerste resultaten vaak advertenties zijn en geen organische SEO-geoptimaliseerde websites. 

SEA (‘search engine advertising’) is de kunst van het ontwerpen, plaatsen, opvolgen en optimaliseren van betaalde advertenties in de Google zoekmachine.

Het plaatsen van dergelijke advertenties kan een oplossing zijn voor het eerder trage karakter van SEO. Een groot voordeel van Google Ads is immers dat het onmiddellijk werkt. Een kwalitatieve advertentie zal onmiddellijk bij de eerste zoekresultaten te vinden zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil met SEO is dat SEA betalend is. Het kost uiteraard geld om via Google Ads bovenaan de zoekresultaten te verschijnen met je advertentie.

Google hanteert het PPC-systeem, oftewel ‘Pay Per Click’. De adverteerder moet een kleine som betalen telkens er iemand op diens advertentie klikt. vaak gaat het om enkele eurocenten tot enkele euro’s.

Het komt erop aan om meer te verdienen aan je advertentie dan je ervoor betaalt. Hiervoor moet je advertentie goed geschreven zijn, gekoppeld worden aan een relevant zoekwoord en daarnaast telkens geëvalueerd en geoptimaliseerd worden.

Een goede Google advertentie kan een grote hoeveelheid bezoekers op jouw website krijgen, bezoekers die op zoek zijn naar een bouwbedrijf om diensten van te kopen of om mee samen te werken.

Gezien de opbrengst van bouwprojecten de kost van een paar ‘clicks’ ruimschoots overstijgt is SEA een zeer goede digitale marketingstrategie voor de bouwsector!

Andere online advertenties

Het plaatsen van advertenties in Google en andere zoekmachines is slechts één van de mogelijkheden om online te adverteren. 

Er zijn nog ontelbare kanalen waarop je een advertentie kan plaatsen. Denk aan de reclamevideo’s vooraleer je YouTube video begint af te spelen of advertenties in je feed op Facebook en Instagram. 

 

Ook op andere social media kanalen als LinkedIn en TikTok kan je adverteren, evenals op andere – minder gekende – plaatsen als in Microsoft Outlook en op Spotify. Het perfecte kanaal voor jouw bouwonderneming hangt uiteraard af van jouw unieke eigenschappen en omstandigheden

bouwmarketing België

Copywriting voor bouwbedrijven

‘Copywriting’ is een term die je misschien al een paar keer hebt horen vallen. Maar wat is het precies? Copywriting is het schrijven van commerciële teksten. 

Het klassieke voorbeeld is de tekst die gebruikt wordt in advertenties. Maar copywriting is veel ruimer dan dat. ‘Copy’ vind je overal terug. De tekst op websites, op reclamepanelen, op flyers, noem maar op! De essentie van ‘copy’ is dat het overtuigend moet zijn. De lezer van copy wordt overtuigd om iets te ondernemen. Meestal zal dat het aankopen van de geadverteerde dienst of het geadverteerde product zijn. 

Het doel kan ook zijn om lezers te overtuigen hun e-mail adres achter te laten, zich in te schrijven op je nieuwsbrief, of een andere actie te ondernemen.

Copywriting is een belangrijk onderdeel van zo goed als elke digitale marketingstrategie. Je advertenties en website moeten lezers kunnen overtuigen om ook effectief een betalende klant te worden. Veel bezoekers op je website krijgen is één ding. Deze bezoekers moeten vervolgens ook iets opbrengen. Copywriting tovert bezoekers om in betalende klanten.

Ook voor copywriting zien we een tendens naar uitbesteding. Het is immers niet gemakkelijk om overtuigende commerciële teksten te schrijven. Bedrijven huren steeds meer een externe copywriting expert in om hun tekst te schrijven.

Content marketing voor bouwbedrijven

Content is een verzamelwoord voor allerhande zaken die je op je website of sociale media kan posten. Het kan gaan over tekst (Blogs, Tweets, landingspagina’s, …) maar ook video’s, muziek, podcasts, animaties, enz. Je kan online content ook aanwenden om jouw onderneming te promoten. 

Bij De Details focussen we vooral op tekst-gebaseerde online marketing, in het kader van content marketing gaat het dan vooral om blogs. Blogs zijn een ondergewaardeerde manier om aan digitale marketing te doen. Niet alleen kan je communiceren met je klanten, door middel van een blog zorg je ook voor wederkerende websitebezoekers én voor een betere positie in de Google zoekresultaten.

Google bekijkt immers alle pagina’s van een website om een oordeel te vellen. Elke blog is een opportuniteit om SEO toe te passen en beter te ranken in de google zoekresultaten. Blogs kunnen ook gepost worden op allerhande social media kanalen om meer zichtbaarheid en website bezoekers te genereren. 

 

Daarnaast kan je via een blog aantonen dat jouw bouwonderneming verder gaat dan het louter commerciële. Je kan een blog aanwenden om een bepaald imago te creëren. Zo kan je jezelf profileren als een ecologisch bouwbedrijf of als een bouwbedrijf met een bepaalde specialisatie.

Wat kan De Details voor jouw bouwbedrijf doen?

Wie goed heeft opgelet zal snappen dat de voorgaande digitale  marketingstrategieën door De Details samen worden toegepast. 

 

Deze succesformule zorgt voor een pak nieuwe website bezoekers via SEO (eventueel aangevuld met SEA), vervolgens voor conversies door overtuigende copywriting en ten slotte wordt alles in een interessante blog gegoten. Hierdoor krijgt jouw bouwonderneming meer klanten of B2B samenwerking en daarnaast meer zichtbaarheid en herkenbaarheid online.

 

Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be en we bespreken graag wat we voor uw onerneming kunnen betekenen!