SEO voor webwinkel Belgie Vlaanderen

SEO voor webwinkels: hoog in Google en betere conversies

Elke webwinkel wil meer verkopen. Om meer te verkopen moet je meer internetgebruikers bereiken.

Het is echter niet eenvoudig om online op te vallen. De concurrentie is moordend. Elke dag komen er een pak nieuwe webwinkels bij. Er zijn op dit moment ongeveer 24 miljoen webwinkels actief op het net!

Om tussen al dit geweld op te vallen moet je een goede digitale marketingstrategie uitwerken voor je webwinkel. 

De ruggengraat van elke degelijke digitale marketingstrategie is het verhogen van je zichtbaarheid in de Google zoekmachine. Elke dag zoeken miljoenen consumenten naar producten en diensten via Google. 68% van alle ervaringen op het volledige internet beginnen met een Google zoekopdracht!

Het is belangrijk dat jouw webwinkel profiteert van dit grote aantal consumenten die via Google te bereiken zijn. Dit doe je door de nodige SEO (Search Engine Optimization) toe te passen op al je webpagina’s. Zo zorg je ervoor dat jouw webwinkel bij de eerste zoekresultaten verschijnt en elke dag een groot aantal mensen bereikt.

Wil jij jouw webwinkel op de begeerde eerste plaatsen in Google zoekresultaten krijgen, maar weet je niet hoe hieraan te beginnen? Contacteer De Details vrijblijvend op info@dedetails.be of via het onderstaande formulier voor SEO voor webwinkels door experts!

Inhoudstafel

Wat is SEO voor webwinkels precies?

SEO is een term die je wellicht al hebt horen vallen. Misschien heb je zelfs al een basiskennis SEO. 

De bedoeling van deze tekst is om webshop eigenaars bekend te maken met de basisprincipes van de SEO en ze op weg helpen om beter te presteren in de Google zoekresultaten.

Laten we beginnen bij het begin. 

Wat is SEO?

SEO, kort voor ‘Search Engine Optimization’ is de tak binnen de digitale marketing die zich bezighoudt met het optimaliseren van websites en webwinkels om makkelijk gevonden te worden in Google zoekresultaten.

Uiteraard zijn er nog andere zoekmachines dan Google, zoals Bing en Yahoo. Maar aangezien Google meer dan 90% van alle online zoekopdrachten behandelt beperken we ons in deze bijdrage tot optimalisatie voor Google. 

SEO is een verzamelnaam voor alle mogelijke strategieën die je kan toepassen op je website of webshop om beter organisch gevonden te worden in Google. SEO is dan ook zeer uiteenlopend en divers. Het gaat van kwaliteitsvolle, informatieve, taalkundig correcte tekst schrijven tot heel technische zaken als HTML ‘good practices’, laadsnelheid, metadata van je afbeeldingen enzoverder. Verder in deze bijdrage gaan we dieper in op de manier waarop SEO werkt.

Het belang van SEO

Het belang van SEO kan niet onderschat worden. Elk bedrijf is gebaat bij een betere vindbaarheid op Google. Het nut van SEO kan met twee verbluffende feiten worden aangetoond:

Google wordt enorm veel gebruikt;

De meeste internetgebruikers kijken niet verder dan de eerste resultaten.

De gigantische omvang van Google Search

Naar schatting worden er elke dag 8,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd! Dit zijn tienduizenden tot honderdduizenden zoekopdrachten per seconde!

Tussen dit gigantische aantal zoekende internetgebruikers zitten natuurlijk ook veel potentiële nieuwe klanten voor jouw webwinkel. Elke dag zoeken vele internetgebruikers in Google naar de producten of diensten die jouw webwinkel verkoopt.

Als deze internetgebruikers jouw webwinkel niet vinden in Google laat je enorm veel omzet op tafel liggen.

Het belang van de eerste zoekresultaten

Laten we eerlijk zijn: wie kijkt verder dan de eerste paar zoekresultaten na een Google zoekopdracht? Zeer weinig mensen natuurlijk. We willen allemaal snel een antwoord op onze vragen en hebben slechts vertrouwen in de eerste zoekresultaten.

Dit blijkt ook uit onderzoek. De eerste drie zoekresultaten zijn goed voor 30% van alle kliks. Tussen de eerste drie resultaten tevoorschijn komen kan dus voor zeer veel nieuwe bezoekers zorgen!

Bovendien klikken slechts 0,78% van de gebruikers van Google Search door naar de tweede pagina. Dit is niet echt verwonderlijk. Wanneer was de laatste keer dat jij op de tweede pagina ging zoeken?

Meer credibiliteit

Webshops die regelmatig bovenaan verschijnen in de Google zoekresultaten worden ook als meer betrouwbaar beschouwd door internetgebruikers.

Voor webwinkels is betrouwbaarheid natuurlijk een belangrijk gegeven. Je bezoekers moeten een zeker vertrouwen hebben in je webshop vooraleer ze iets zullen aankopen. SEO kan hiertoe bijdragen.

Een duurzame investering die rendeert

Het is duidelijk dat SEO een geweldige investering kan zijn. Als jouw online winkel vaak bovenaan relevante zoekopdrachten verschijnt zal dit voor veel meer verkopen zorgen. 

Dit rendement is bovendien duurzaam. Eens je webwinkel geoptimaliseerd werd voor de Google zoekmachine, kan dit jarenlang voor een toestroom aan bezoekers zorgen. uitgezonderd een kleine regelmatige update kunnen jouw geoptimaliseerde webpagina’s jarenlang bovenaan verschijnen!

Overtuigd van het nut van SEO, maar onzeker over hoe je dit moet toepassen? Lees hieronder verder voor een meer technische uitleg of contacteer onze SEO experten vrijblijvend op info@dedetails.be

SEO Voor webwinkel

Hoe beoordeelt Google webwinkels?

Eén van de interessante element aan aan SEO is dat niemand een allesomvattend antwoord kan geven op deze vraag. Het Google algoritme – waarmee het webshops beoordeelt en rangschikt – is voor een groot deel een mysterie. Bovendien wordt het zeer regelmatig aangepast.

Er zijn wel enkele basisprincipes op grond waarvan Google beslist welke webwinkels op de begeerde eerste plaatsen terecht komen. Kort en simpel gesteld zal Google rekening houden met de kwaliteit van je content en de autoriteit van je webwinkel.

De kwaliteit van je content

Google oordeelt – volkomen terecht – dat enkel webstores met kwaliteitsvolle en informatieve content het verdienen om op de eerste plaatsen te verschijnen. Webshops met foutieve informatie, slecht geschreven teksten en bedenkelijke inhoud worden verbannen naar de lagere pagina’s of zelfs helemaal niet weergegeven.

Als webwinkel eigenaar moet je ervoor zorgen dat jouw webpagina’s waardevol zijn voor de internetgebruikers die je wil aantrekken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je productbeschrijvingen, contactpagina, about us pagina, … alle nodige informatie bevatten voor de consument.

Zorg er ook voor dat je teksten in heldere en correcte taal zijn opgesteld. Alleen als de inhoud van jouw webpagina’s van hoge kwaliteit zijn, maak je kan om hoog te ranken in de Google zoekresultaten.

De autoriteit van je webshop

Naast de kwaliteit van je content houdt Google ook rekening met de autoriteit van je webwinkel in het algemeen. Zo zal Google een oudere, actieve website verkiezen boven een nieuwere webshop met weinig activiteit.

Backlinks

De autoriteit van een webwinkel wordt voor een groot deel beoordeeld op grond van backlinks. Backlinks zijn een belangrijk concept in de wereld van de SEO. Een backlink is niets meer dan een andere website die een link post naar jouw website.

Je kan het vergelijken met een citaat in de wereld van de wetenschappelijke artikels. Een geweldig wetenschappelijk artikel zal door andere onderzoekers en wetenschappers geciteerd worden. Het aantal citeringen van een artikel is een graadmeter van de kwaliteit ervan. Hetzelfde geldt voor webwinkels.

Als andere websites veel verwijzen naar jouw webwinkel, dan moet jouw website waardevolle informatie bevatten, toch? Zo redeneert het Google algoritme tenminste.

Opgepast! De ene backlink is de andere niet. Google beoordeelt ook de kwaliteit van een backlink. Een backlink van een zeer reputabele website als forbes.com of wsj.com zal jouw online winkel veel autoriteit geven. Een backlink van een schimmige website zal weinig autoriteit geven, of er zelfs voor zorgen dat Google jouw webshop niet meer vertrouwt. Laat je dus niet vangen door aanbiedingen om honderden backlinks te kopen voor een prik

Hoe werkt SEO voor webwinkels?

Voor we beginnen aan de bespreking van het functioneren van SEO moeten enkele zaken onderstreept worden. SEO is heel complex en divers. Er zijn ontelbare manieren waarop je een webpagina kan optimaliseren. Bovendien wordt het Google algoritme regelmatig aangepast, zodat SEO experten hun strategieën regelmatig moeten aanpassen. Daarnaast zal de meest gepaste SEO strategie steeds afhankelijk zijn van de context en de kenmerken van de betrokken onderneming.

Het punt is: in deze bijdrage kunnen we slechts zeer oppervlakkig ingaan op het functioneren van SEO. 

SEO is uitgegroeid tot een volwaardige tak binnen de (digitale) marketing. Het toepassen van correcte SEO is een fulltime job geworden. We raden aan om een extern expert in te huren om het meeste uit je SEO te halen.

On-page SEO Voor webwinkels

Zogenaamde ‘On-Page SEO’ of ‘On-Site SEO’ is een verzamelnaam voor alle methodes om de inhoud van je webpagina’s te optimaliseren voor Google zoekresultaten. On-Page SEO heeft tevens als doel een aangename ervaring te creëren voor je websitebezoekers. 

Zoekwoorden voor webshops

een belangrijk element in de wereld van de On-Page SEO is het gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn niets meer dan zoekopdrachten van internetgebruikers. Als een persoon “Marketingbureau De Details” opzoekt zal Google de voorkeur geven aan webpagina’s waar dit zoekwoord in wordt weergegeven. Logisch toch?

Het is belangrijk om een goed zoekwoord te vinden alvoren je een webpagina schrijft. Om zoekwoorden op te zoeken gebruik je gespecialiseerde software. Eens je een zoekwoord hebt gevonden dat regelmatig wordt opgezocht, kan je een webpagina schrijven op basis van dat zoekwoord.

Een Webwinkel SEO voorbeeld 

Je hebt een webwinkel die meubels verkoopt in Vlaanderen. Je stelt vast dat er elke maand 50 mensen naar het zoekwoord “Webshop meubels Vlaanderen” zoeken. Dan kan je een webpagina toevoegen aan je webwinkel waarin je dit zoekwoord verwerkt, in de hoop dat jouw webshop bij de eerste resultaten verschijnt bij deze 50 maandelijkse zoekopdrachten.

Het verrichten van goed zoekwoordenonderzoek en dit vervolgens toepassen op je On-Page SEO is niet gemakkelijk, je moet met vele zaken rekening houden. Zo verwerk je het zoekwoord beter enkele malen in je tekst, maar ook in je hoofdingen en metadata.

Marketing voor webshops experts Belgie

Kwaliteitsvolle content voor online winkels

We wezen er al op: Google evalueert de kwaliteit van de inhoud van je webshop. Het louter volproppen van je tekst met zoekwoorden zal dus niet volstaan voor succesvolle On-Page SEO! Probeer waardevolle informatie aan te bieden aan je lezers. internetgebruikers gebruiken Google om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Probeer met je content de vragen van je lezers te beantwoorden en hun problemen op te lossen.

Er zijn al ontelbare websites met ontelbare blogposts, over zo goed als elk onderwerp. Als jij erin slaagt iets nieuws en unieks mee te geven aan de zoekers op het internet zal Google je hiervoor belonen!

Technische On-Page SEO

Zoals we voorheen al onderstreepten, kunnen we niet alle elementen van On-Page SEO bespreken. Dan zouden we een boek moeten schrijven!

We willen wel nog vermelden dat je voor je On-Page SEO – Naast zoekwoorden  – ook rekening moet houden met een hele reeks technische aspecten. Een overzicht:

Optimaliseer je URL, hou het kort en verwerk je zoekwoorden;

Vergeet je meta descriptions niet, wees helder en verwerk een zoekwoord;

Optimaliseer je tekst, maar ook je afbeeldingen;

Gebruik interne links die verwijzen naar andere pagina’s in je webwinkel;

Hanteer een logische URL structuur.

Off-page SEO voor webwinkels

Off-Page SEO zijn alle optimaliseringen die je kan doen los van je website of webpagina. Het doel blijft hetzelfde: beter ranken in de Google zoekresultaten.

Een belangrijk element in Off-Page SEO is het opbouwen van backlinks, wat we eerder al bespraken. 

Daarnaast kan je ook aan Off-Page SEO doen door je website te promoten op andere kanalen of websites. Dit kan je doen door blogs te schrijven op andere websites, door content marketing en door gebruik te maken van sociale mediakanalen om je website te delen.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Samengevat is Off-Page SEO een amalgaam van manieren om de autoriteit van je website op te bouwen. Hoe meer jouw website op andere websites en andere sociale mediakanalen wordt vermeld, hoe meer Google zijn zegen zal geven. 

Technische SEO voor webshops

Technische SEO is de derde vorm van SEO. Hier gaat het vooral om de onderliggende structuur van je website. Google zal jouw website doorzoeken door middel van zeer geavanceerde software (‘crawlers’). 

ls jouw website goed gestructureerd is zal Google dit opmerken, aangezien de crawlers jouw website dan makkelijker kunnen onderzoeken. Dit wordt beloond. 

Opnieuw zijn de manieren om aan technische SEO te doen zeer uiteenlopend. Het is een verzamelnaam van alle manieren waarop je je website kan optimaliseren voor het onderzoek van het Google algoritme.

Denk bijvoorbeeld aan laadsnelheid, interne links, mobile friendly websites en onderliggende structuur van de code van je website.

 

SEO voor webwinkels van De Details

Bij De Details helpen we webwinkels sinds jaar en dag om correcte SEO toe te passen. Hiervoor schrijven we kwaliteitsvolle SEO geoptimaliseerde content als blogposts, productbeschrijvingen, landingspagina’s, … én zorgen we voor een grotere autoriteit voor je Webwinkel.

We optimaliseren de On-Page-, Off-Page- en technische SEO, met resultaat!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be en we helpen je graag verder.