Copywriting FAQ

Kort gesteld: een copywriter schrijft teksten (‘copy’ genaamd) voor commerciële doeleinden.
De voorbeelden zijn eindeloos. Denk aan: de tekst op reclameborden, een productbeschrijving op bol.com, reclamefolders, blogposts die overtuigen om iets te kopen, reclamespots op tv, … Als je eens opkijkt van je scherm is de kans groot dat je ergens copy zal zien!
Dat hangt van een hele reeks factoren af, soms kost dit 100 euro soms 1 miljoen. Beginnende freelancers doen het voor een prikje. Gevestigde copywriters worden soms miljoenen (!) betaald voor hun diensten. Het verschil? Dure copywriters kunnen resultaten garanderen.
Niemand zal je tegenhouden om de ‘copy’ voor je eigen zaak te schrijven. Als je schrijfvaardig bent kan je een poging wagen. Copywriting is echter een stiel, uitgevoerd door fulltime professionals zoals dat ook bij bakkers en metsers het geval is. Copywriting is een complexe mix van creativiteit, imagebuilding, schrijfvaardigheid, psychologie en marketing. Copy schrijven die mensen effectief aanzet om iets te kopen of te doen is een hele kunst.
Het resultaat van copywriting is makkelijk meetbaar. Je ziet de effectiviteit namelijk in de omzet. Als een copywriter in het verleden bewezen heeft dat hij de omzet van een bedrijf met miljoenen euro’s kan doen stijgen, is het normaal dat hij duizenden euro’s vraagt voor zijn diensten.
Persuasive copywriting’ is jargon voor copywriting met als doel het overtuigen van mensen. Vaak gaat het erom mensen te overtuigen om iets te kopen.
SEO staat voor ‘search engine optimization’, de kunst van het hoog ranken op online zoekmachines. SEO-copywriting is de combinatie van SEO en copywriting. Overtuigende copy op de eerste plaats na een Google zoekopdracht blijkt een zeer lucratief businessmodel te zijn. Hier zijn al ontelbaar veel mensen rijk mee geworden de laatste jaren!
Dat hangt natuurlijk van vele factoren af zoals de grootte van je bedrijf, je vooropgestelde doel, je budget, je sector, … Er zijn de laatste jaren veel copywriters bijgekomen. Helaas zijn er veel copywriters die enorm hoge sommen vragen zonder dat ze echt resultaat kunnen bieden. Als een algemene regel zijn extreem goedkope en extreem dure copywriters te vermijden. Zeer goedkope copywriters zijn vaak beginners op zoek naar hun eerste klus. Soms worden deze goedkope opdrachten gewoon doorgegeven naar andere landen met goede kennis van het Engels zoals India of Pakistan! Zeer dure copywriters mikken vaak alleen op grote multinationals (denk: McDonalds, Coca Cola, …), ofwel zijn ze gewoon overgewaardeerd. Voor de meeste bedrijven raden wij aan om een betaalbare maar ervaren copywriter te zoeken die op maat gemaakte copy kan leveren die bovendien écht werkt.
Wat doet een copywriter?

Kort gesteld: een copywriter schrijft teksten (‘copy’ genaamd) voor commerciële doeleinden. 

Wat is een voorbeeld van copywriting?

De voorbeelden zijn eindeloos. Denk aan: de tekst op reclameborden, een productbeschrijving op bol.com, reclamefolders, blogposts die overtuigen om iets te kopen, reclamespots op tv, …

Als je eens opkijkt van je scherm is de kans groot dat je ergens copy zal zien!

Hoeveel kost copywriting uitbesteden?

Dat hangt van een hele reeks factoren af, soms kost dit 100 euro soms 1 miljoen. Beginnende freelancers doen het voor een prikje. Gevestigde copywriters worden soms miljoenen (!) betaald voor hun diensten. Het verschil? Dure copywriters kunnen resultaten garanderen.

Waarom zou ik betalen voor copywriting, kan ik dat niet gewoon zelf?

Niemand zal je tegenhouden om de ‘copy’ voor je eigen zaak te schrijven. Als je schrijfvaardig bent kan je een poging wagen. 

Copywriting is echter een stiel, uitgevoerd door fulltime professionals zoals dat ook bij bakkers en metsers het geval is.

Copywriting is een complexe mix van creativiteit, imagebuilding, schrijfvaardigheid, psychologie en marketing. Copy schrijven die mensen effectief aanzet om iets te kopen of te doen is een hele kunst.

Waarom betalen ondernemers zoveel voor copywriting?

Het resultaat van copywriting is makkelijk meetbaar. Je ziet de effectiviteit namelijk in de omzet.

Als een copywriter in het verleden bewezen heeft dat hij de omzet van een bedrijf met miljoenen euro’s kan doen stijgen, is het normaal dat hij duizenden euro’s vraagt voor zijn diensten.

Wat is ‘persuasive copywriting’?

Persuasive copywriting’ is jargon voor copywriting met als doel het overtuigen van mensen. Vaak gaat het erom mensen te overtuigen om iets te kopen.

Wat is seo copywriting?

SEO staat voor ‘search engine optimization’, de kunst van het hoog ranken op online zoekmachines. 

SEO-copywriting is de combinatie van SEO en copywriting. 

Overtuigende copy op de eerste plaats na een Google zoekopdracht blijkt een zeer lucratief businessmodel te zijn. Hier zijn al ontelbaar veel mensen rijk mee geworden de laatste jaren!

Welke copywriter moet ik aannemen voor mijn bedrijf?

Dat hangt natuurlijk van vele factoren af zoals de grootte van je bedrijf, je vooropgestelde doel, je budget, je sector, …

Er zijn de laatste jaren veel copywriters bijgekomen. Helaas zijn er veel copywriters die enorm hoge sommen vragen zonder dat ze echt resultaat kunnen bieden.

Als een algemene regel zijn extreem goedkope en extreem dure copywriters te vermijden. 

Zeer goedkope copywriters zijn vaak beginners op zoek naar hun eerste klus. Soms worden deze goedkope opdrachten gewoon doorgegeven naar andere landen met goede kennis van het Engels zoals India of Pakistan!

Zeer dure copywriters mikken vaak alleen op grote multinationals (denk: McDonalds, Coca Cola, …), ofwel zijn ze gewoon overgewaardeerd.

Voor de meeste bedrijven raden wij aan om een betaalbare maar ervaren copywriter te zoeken die op maat gemaakte copy kan leveren die bovendien écht werkt.