De beste online marketing voor webshops

Rendeert je webshop niet zoals je had verwacht? Is je omzet omlaag gegaan? Staat je concurrent opeens hoger in Google? Of wil je jouw webshop gewoon een boost geven?

Dan is het tijd om een marketingspecialist voor webshops onder de arm te nemen. 

De Details is een marketingbureau met een sterke specialisatie in webshop marketing. Wij helpen online winkels groeien, terug op de rails te krijgen en de concurrentie de baas te worden. Wij hanteren een specifieke mix van marketingstrategieën waarmee wij reeds geweldige resultaten hebben gehaald.

Wilt u weten wat wij voor uw webshop kunnen betekenen? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op en wij bespreken graag wat de mogelijkheden zijn!

Wil je meer weten over marketing voor webshops en hoe dit in zijn werk gaat? Lees dan hieronder verder. 

Overzicht

Slimme online Marketing voor webshops is essentieel

Een goed uitgebouwde webshop is tegenwoordig een essentieel onderdeel van elke onderneming die producten verkoopt. 

We gaan met z’n allen steeds meer online kopen en elke winkel wil hiervan profiteren. 

Ook veel particulieren dromen van het runnen van een succesvolle webshop naast hun job. Het is immers het typevoorbeeld van een bijverdienste die je van op afstand kan runnen én veel geld kan opbrengen. 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat webshops en e-commerce bedrijven als paddestoelen uit de grond schieten. Er zijn naar schatting zo’n 12 tot 24 miljoen webshops actief wereldwijd!

Door het toegenomen aantal webshops is het zeer moeilijk geworden om online op te vallen. Daarbij komt nog dat je ook moet concurreren met grote multinationals als Amazon. Het valt op dat veel webshop-uitbaters op zoek gaan naar creatieve webshop marketing om hun webshop te laten opvallen. De mogelijkheden hiervoor lijken eindeloos. 

Traditioneel doen veel webshops advertenties op Facebook, Instagram en Google. Maar er zijn nog veel andere mogelijkheden die minstens even goed werken! 

Hieronder lees je een overzicht van de strategieën die we bij De Details toepassen.

SEO voor Webshops

Het eerste doel is: meer bezoekers in je webshop krijgen. Dit doel kan je op vele manieren bereiken. Traditioneel gaan webshops adverteren op grote social media kanalen. Je hebt ongetwijfeld al advertenties voor webshops gezien op je persoonlijke facebook of instagram. Ook advertenties op Youtube of Google zijn populair.

Als je het goed aanpakt, zijn deze methodes effectief. Ze kosten echter geld en worden vaak overgeslagen door de internetgebruiker die ze voorgeschoteld krijgt.

Bij dedetails.be geloven we sterk in een andere, subtielere, manier van digitale marketing voor webshops: SEO oftewel ‘Search Engine Optimization’.

Wat is webshop SEO

SEO is een verzamelterm voor allerhande technische en inhoudelijke manieren om jouw website te optimaliseren voor het algoritme van online zoekmachines. Wie SEO correct toepast, zal hoog verschijnen bij de zoekresultaten van online zoekmachines en bijgevolg veel meer gezien worden door internetgebruikers.

Laten we kort een voorbeeld schetsen. Stel dat je een kleine webshop runt in Gent en je verkoopt zelfgemaakte armbanden. Zo’n 50 mensen zoeken elke maand op Google naar ‘armband Gent’. Als je ervoor kan zorgen dat jouw webshop steeds het eerste zoekresultaat is bij deze 50 zoekopdrachten is de kans groot dat je er elke maand een tiental nieuwe klanten bij krijgt! Dit kan een goede SEO specialist voor jou doen!

SEO voor webshops kan onderverdeeld worden in drie grote categorieën:

  • Linkbuilding;
  • Technische optimalisatie;
  • Inhoudelijke optimalisatie.

SEO voor webshops marketing

Linkbuilding

SEO is niets meer dan je website, of webshop, optimaliseren voor online zoekmachines. 

In de praktijk hebben we het vooral over de Google zoekmachine omdat die meer dan 90% van alle online zoekopdrachten behandelt.

Het Google algoritme houdt van zaken als goede content, oudere websites, websites die snel laden, websites die ook een versie hebben voor mobiel gebruik, … Het algoritme houdt rekening met wel 200 parameters! 

Een belangrijk element dat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de ‘links’ die gekoppeld zijn aan de website. De links gekoppeld aan je website of webshop worden door Google bekeken en beoordeeld. Ze kunnen ervoor zorgen dat Google vertrouwen krijgt in je website. 

Het is belangrijk dat je een strategie uitwerkt voor je linkbuilding voor webshops.

Er zijn een aantal types:

Interne links zijn verwijzingen naar andere webpagina’s van de eigen website. Zo kan je op je ‘homepage’ een link plaatsen die je naar de ‘about us’ pagina leidt. Je kan in je blogs ook consequent verwijzen naar andere blogs die je reeds hebt geschreven. 

Dit type links zorgt ervoor dat bezoekers van je website eenvoudig terecht komen op de pagina waar ze op zoek naar zijn.

Google houdt van websites die op een georganiseerde en logische manier naar eigen webpagina’s linken.

Uitgaande links zijn links op je website die bezoekers naar andere websites leiden. 

Uitgaande links kunnen een louter informatief doel hebben. Vaak worden uitgaande links ook gebruikt als “affiliate links” waarbij naar een bepaald product gelinkt wordt dat te koop is op een andere website. Wanneer er een product wordt verkocht krijgt de website met de link een percent van de verkoop. Ook een correct gebruik van uitgaande links kan helpen om goed te scoren in de ogen van het Google algoritme.

Ten slotte zijn er backlinks. Dit zijn links op andere websites die naar jouw website linken. Voor het Google algoritme is dit een teken dat jouw website van goede kwaliteit is. Waarom zouden andere websites anders linken naar de jouwe?

Enkele goede backlinks van reputabele websites kan ervoor zorgen dat je ineens goed gaat scoren in Google zoekopdrachten.

Bij dedetails.be gaan we op zoek naar een gezonde mix van deze drie types links om de webshops van onze klanten een boost te geven. Wil je een linkbuilding-strategie uitwerken voor jouw webshop maar weet je niet hoe hieraan te beginnen? contacteer dedetails.be vrijblijvend op info@dedetails.be

Technische optimalisatie

Het spreekt voor zich dat Google trage en warrig gestructureerde websites geen topplek zal geven bij de zoekresultaten.

Het is dan ook belangrijk om jouw webshop technisch op punt te stellen. Als je dit niet doet loop je veel potentiële klanten mis!

In deze post kunnen we niet te diep ingaan op de verschillende technische aspecten waar Google rekening mee houdt. Het zijn er te veel om op te noemen en bovendien gaat het vaak over zeer specialistische zaken.

Een aantal voorbeelden:

de laadsnelheid van je webshop;

de responsive weergave (ook wel mobielvriendelijkheid genaamd);

de laadsnelheid van de mobiele versie van je webshop;

XML en HTML sitemap;

beveiligde HTTPS verbinding;

Heb jij het vermoeden dat jouw webshop enkele structurele of technische problemen kent achter de schermen en je hierdoor brood op de plank laat liggen? Contacteer ons gerust voor een eerste analyse van jouw webshop, wij hebben hiervoor speciale software in huis.

Inhoudelijke optimalisatie

Ook de inhoud (lees: ‘content’) van je webshop wordt beoordeeld door Google. Het Google algoritme is in staat om de kwaliteit van je content te evalueren. 

Dit wordt in marketing voor webshops vaak over het hoofd gezien.

Als je uit de losse pols blogposts schrijft met schrijffouten en grammaticale fouten zal Google je hiervoor beboeten en je verbannen naar onvindbare plaatsen bij de zoekresultaten. Wanneer zocht jij laatst iets op pagina 4 van een Google-zoekresultatenpagina?

Het is belangrijk om kwalitatieve blogs te schrijven voor je webshop. Deze blogs moeten een zeker nut hebben, ze moeten waardevol zijn voor de lezer. Ze moeten een antwoord bieden op de vraag van de zoeker of ze moeten een oplossing geven aan zoekers met een specifiek probleem.

Bij het opstellen van blogposts of andere content zijn er een hele reeks regels die je moet respecteren wil je hoog scoren bij de Google zoekresultaten.

Enkele voorbeelden zijn:

correct gebruik van hoofdingen (H1, H2 en H3);

het verwerken van relevante zoekwoorden;

het optimaliseren van de alt-tags van je afbeeldingen;

meta-titles;

Het opstellen van kwalitatieve content is een kunst op zich. We zien dan ook een trend naar uitbesteding, ook bij kleinere en middelgrote webshops. 

Overweeg je een extern bureau in te huren om je content te schrijven? Contacteer dan vrijblijvend De Details.

Besluit

SEO is een essentieel onderdeel van elke goede digitale marketingstrategie. 

Het is echter niet eenvoudig om goed te ranken op Google. Er komt heel wat bij kijken. Wie succesvol SEO wil toepassen zal met alle aspecten die besproken worden in deze post rekening moeten houden!

Online adverteren webshop

Online Adverteren voor Webshops

SEO is een complex proces dat vaak veel tijd in beslag neemt. Alvorens het algoritme van Google oordeelt dat jouw website kwalitatief en betrouwbaar is en daarom thuishoort bovenaan de zoekpagina’s moet je veel geoptimaliseerde content schrijven en moet je website een bepaalde leeftijd hebben.

Wat zijn de mogelijkheden

Veel eigenaars van webshops zoeken daarom naar alternatieven om snel bijkomende bezoekers op hun website te krijgen. 

Door bijvoorbeeld advertenties te plaatsen op populaire sociale media. Veel webshops laten advertenties lopen op Facebook, Youtube of Google. De laatste tijd zien we een opmars van advertenties op TikTok, Instagram en zelfs LinkedIn.

In het kader van onze marketing voor webshops hebben we bij dedetails.be al vele advertentiecampagnes op poten gezet. Het komt erop neer een kanaal te zoeken dat goed bij je doelgroep past, vervolgens een mooie advertentie te ontwerpen, overtuigende ‘copy’ te schrijven (zie hieronder) en vervolgens de advertentie te plaatsen.

Snel resultaat 

Gewoonlijk kan je de resultaten van de advertenties in real time opvolgen. Je kan slecht presterende advertenties bijvoorbeeld stopzetten of aanpassen. Wie alles goed op poten zet en vervolgens correct opvolgt kan zich aan een heel pak nieuwe bezoekers verwachten.

Adverteren kost uiteraard geld. Je zal moeten betalen om je advertentie voor te schotelen aan de gebruikers van je gekozen social mediakanaal. 

Tegenwoordig zien we een beweging richting het zogenaamde ‘PPC’ model (‘Pay Per Click’) waarbij de adverteerder een (meestal bescheiden) som geld betaalt telkens een internetgebruiker op de advertentie klikt. Het komt erop aan je advertentie zodanig te ontwerpen dat de kost van deze kliks beduidend minder is dan de omzet die je eruit haalt!

Google ads – die advertenties die bovenaan de zoekresultaten verschijnen na een Google zoekopdracht – werkt met dit PPC systeem.

Verdrink je een beetje in de eindeloze mogelijkheden om online te adverteren? Contacteer ons vrijblijvend op dedetails.be en we bespreken een strategie die bij jouw webshop past!

Copywriting voor Webshops

Het tweede doel is: de bezoekers op je website houden én ze overtuigen om je producten te kopen in de webshop. In dit stadium maken veel webshops gebruik van ‘copywriting’.

Copywriting is een term die je wellicht al een paar keer hebt gehoord. Maar wat betekent het precies? 

Copywriting is de kunst van het schrijven van overtuigende commerciële teksten, ‘copy’ genaamd. Goede copy trekt de aandacht van potentiële nieuwe klanten, houdt die aandacht vervolgens vast en spoort ten slotte aan om het geadverteerde product of dienst kopen.

Copy is echt overal. Zo zijn de teksten die gebruikt worden tijdens reclamefilmpjes op televisie of op grote reclameborden duidelijke voorbeelden van copy geschreven door copywriters.

Maar er is ook copy op plaatsen waar je het niet onmiddellijk zou verwachten. Denk bijvoorbeeld aan de tekst op de flyers die je af en toe in je brievenbus vindt of de tekst naast een artikel op bol.com. Ook de webpagina’s van een webshop staan vol copy, geschreven met als doel de bezoekers van de pagina te overtuigen om een aankoop te doen.

Wie geen goede copy gebruikt op de webpagina’s van zijn of haar webshop laat veel geld op tafel liggen. Grote ondernemingen en webshops schakelen daarom regelmatig copywriters in om hun conversiecijfers een boost te geven. 

Bij dedetails.be hebben we gewiekste en ervaren copywriters in huis die ook jouw webshop onder handen kunnen nemen. Neem vrijblijvend contact op info@dedetails.be.

content marketing webshop

Content Marketing voor Webshops

Content marketing is het gebruiken van online content om je website of webshop te promoten. ‘Content’ kan vanalles zijn: blogs, video’s, animaties, podcasts, enz. Het doel van content marketing gaat verder dan het louter aantrekken van nieuwe bezoekers of het louter verkopen van meer producten.

Bij content marketing gaat het meer om het creëren van een band tussen de bezoeker of klant en de onderneming. Het is een manier om jouw ‘brand’ een identiteit aan te meten, om als het ware het verhaal van jouw onderneming te vertellen.

Bij dedetails.be zijn we vooral gespecialiseerd in geschreven marketing. Onze specialisatie inzake content marketing gaat dan vooral over het schrijven van blogs. Blogs zijn een geweldige manier om je webshop uit te bouwen. Ze zorgen ervoor dat je bezoekers of klanten een dieper inzicht krijgen in jouw boodschap. Ze tonen aan dat je webshop leeft en denkt, in plaats van enkel maar probeert te verkopen. 

Het nut van blogs voor je webshop

Blogs hebben ook een heel praktisch nut. Zo wordt elke blogpost op je website door Google beoordeeld. elke blogpost is dus een opportuniteit om aan Google te bewijzen dat jouw website een plek bij de hoogste zoekresultaten verdient! 

Wie goede SEO toepast op zijn blog kan zo vele nieuwe bezoekers aantrekken! Blogs zijn ook de ideale manier om meer social media engagement op te bouwen. Elke blogpost kan gepost en gerepost worden op verschillende social media kanalen. 

De aandachtige lezer merkt op dat blogs een echte game changer kunnen zijn bij het uitbouwen van je digitale marketingstrategie. Het kan een ruggengraat zijn van je SEO, copywriting én advertentie strategieën. 

Besluit: combineer alle voormelde strategieën!

We zijn ervan overtuigd dat alle voorheen besproken methodes van geschreven digitale marketing (SEO, adverteren, copywriting, content, …) een webshop een echte boost kunnen geven.

Wanneer deze methodes echter volgens de knepen van het vak én samen in harmonie worden toegepast kan een webshop marketing echt succesvol worden.

Wens jij jouw webshop naar het volgende niveau te tillen? Dan kun je rekenen op De Details! Neem nu vrijblijvend contact met ons op en wij bespreken graag wat we voor je kunnen betekenen!