PR bericht laten schrijven

Een onderneming heeft best een goede reputatie en een profiel als industrieleider. Door je sterke reputatie kan je organisatie eenvoudiger klanten aantrekken en een hogere prijs voor producten en diensten vragen.  

 

Een reputatie en merkbekendheid opbouwen gaat uiteraard niet vanzelf. Je moet proactief posief nieuws over je onderneming de wereld insturen. De manier om dit te doen is via pers- en PR berichten! 

 

Een goed PR bericht schrijven is een echte kunst. Je moet het nieuws interessant genoeg houden om gelezen te worden en het mag niet vervallen in een ordinaire reclameboodschap. 

 

Op De Details kun je rekenen wanneer je een professioneel public relations bericht wiltl laten schrijven. Wij schrijven jouw PR bericht volgens de regels van de kunst en zetten je onderneming positief in de schijnwerpers. 

 

Neem nu vrijblijvend contact met ons op en we bespreken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Wat zijn ‘public relations’?

Public relations (kort: PR) is een verzamelnaam voor alle strategieën die bedrijven en organisaties hanteren om een positief beeld van zichzelf te scheppen in de media en om goede relaties met het publiek op te bouwen.

 

PR is een essentieel onderdeel van de mediastrategie van grote en middelgrote bedrijven en organisaties. Zelfs bekende personen maken er handig gebruik van.


Het doel van een effectieve PR-strategie is om je bedrijf of organisatie een bepaald imago of identiteit aan te meten via de media. Het is ook typisch om aan PR te doen als je eerst negatief in de media bent gekomen, als een soort damage control.

Als je oplet, zie je overal voorbeelden

Open eens de website van jouw favoriete krant of andere alternatieve media. Bekijk de verschillende artikels en stel jezelf de vraag: hoe komt de krant aan deze informatie?

 

Vaak zal een journalist naar een plek gegaan zijn waar zich een nieuwswaardig feit heeft voorgedaan. Hiervoor ontvangen journalisten vaak tips van getuigen of buurtbewoners. Eens aangekomen worden mensen bevraagd, de situatie geanalyseerd en vervolgens het artikel geschreven.

 

Dit geldt echter niet voor alle artikels. Je zal merken dat sommige artikels een bepaalde persoon of een bepaald bedrijf in een specifiek daglicht plaatsen. De journalist is voor het schrijven van dit artikel niet naar een specifieke plaats vertrokken waar zich een interessant feit heeft voorgedaan, maar heeft het volledige verhaal doorgespeeld gekregen. 

 

Met een reden.

 

Denk bijvoorbeeld aan zogenaamde ‘roddel artikels’ over het leven van bekende personen of aan lange interviews met bedrijfsleiders die zich handig als expert profileren. 

 

Andere voorbeelden zijn wat directer, bijvoorbeeld: “de elektrische wagens van bedrijf X komen volgend jaar naar België” of “Miss België kandidates supporteren mee voor de Rode Duivels!” 

 

Eens je er op let, zie je dit soort PR-berichten overal!

PR is geen marketing

Marketing heeft eenvoudig doel: meer klanten aantrekken en meer verkoop genereren. PR werkt subtieler. Bij PR gaat het meer om het opbouwen van een imago, naambekendheid, zichtbaarheid en reputatie. 

 

Wie goede PR voert zal uiteindelijk ook een toename in commerciële activiteit opmerken, maar dat is niet het hoofddoel.

Hoe kan jouw bedrijf aan PR doen?

Public relations worden vaak opgebouwd door directe banden met de media te onderhouden. Vaak zullen grote en middelgrote bedrijven en organisaties samenwerken met enkele journalisten of websitebeheerders. Ook bekende personen hebben vaak journalisten als contact in hun smartphone!

 

In ruil voor de publicatie van gunstige persberichten (ook wel ‘PR berichten’ genaamd) garanderen deze bedrijven en organisaties hun nieuws steeds aan deze ene persoon te bezorgen. Zo wordt een win-win situatie gecreëerd.

Hoe kan ik een PR bericht laten schrijven

Om goede publiciteit te bekomen via PR moet je uiteraard wel relevante en publicatie-waardige informatie kunnen doorspelen aan de media. 

 

Hiervoor is het van groot belang dat je interessante persberichten doorstuurt. Bovendien moeten deze persberichten aan een aantal vormvereisten voldoen die gangbaar zijn in de sector.

 

Bij dedetails.be kunnen we jouw onderneming helpen met het uitdokteren van een sluwe PR strategie en hieromtrent kwalitatieve persberichten opstellen. Contacteer ons vrijblijvend op info@dedetails.be