Marketing funnel: Uitleg en gratis voorbeelden

Sales funnel marketing

Marketing funnel: Uitleg en gratis voorbeelden

Wat is een marketing funnel?

Zoals de naam al uitwijst is een marketing funnel of sales funnel een soort trechter om iets aan de man te brengen. Je gaat de loop van het leren kennen van je dienst of product tot het kopen ervan zo vlot mogelijk laten verlopen. Dat terwijl je elke stap van de weg de cliënt of klant meer en meer overtuigd van wat je hem wil verkopen.

Een goede funnel heeft de volgende stappen:

1. De eerste stap van de sales funnel begint met ´awareness´ of ´bewustzijn´. Je toekomstige klant of cliënt moet zich bewust zijn van wat jouw bedrijf allemaal aanbiedt. Dit doe je door gevonden te worden op Google door SEO, online ads, email marketing, sociale media, etc. Je gebruikt deze technieken om ten eerste bezoekers op je website te krijgen, en te begrijpen hoe jouw doelgroep eruit ziet.

2. Als tweede stap moet je je onderscheiden van de concurrentie en interest in jouw bedrijf opwekken. Dit kun je doen door content te creëren die relevant is aan jouw doelgroep hun noden. Dit zijn case studies, white papers, video´s, emails, newsletters, etc. Het belangrijkste is dat je waarde toevoegt en dit de toekomstige klant zijn tijd waard is. Vooral succesvolle case studies voor gelijkaardige bedrijven vinden commerciële klanten interessant. Want welk bedrijf wil er nu verliezen van de concurrentie?

3. Tenslotte overtuig je de potentiële klant of cliënt om te kopen of je in dienst te nemen. Dit kun je doen door een proefperiode of een demonstratie. Vaak gebruik je de hele marketing funnel om meerdere cross-sells en up-sells te doen om de maximale waarde uit een enkele cliënt te halen.

Elke marketing funnel of sales funnel werkt volgens dit principe. Het van belang om te beseffen dat een op maat gemaakte funnel het altijd beter gaat doen dan een voorgekauwde. Om een goede funnel te maken heb je ervaring nodig, of huur je iemand in met die nodige ervaring. Bij De Details hebben we jaren ervaring met succesvolle sales funnels te maken. Contacteer ons om het direct goed te doen!

Hoe maak ik een goede sales funnel.
Een goede manier om een funnel te beginnen is webinars en seminars organizeren.

Types van marketing funnels

Inbound marketing funnel

Dit is het meest populaire type. Je gaat geen berichten in het rond sturen in de hoop dat er iemand geïnteresseerd is. Inbound marketing richt zich op het aantrekken van geïnteresseerde prospecten door middel van relevante en nuttige inhoud die een informatieve waarde biedt. Deze info is gepersonaliseerd voor de huidige noden van de potentiële klant of cliënt.

Content marketing funnel

De content marketing funnel is een verkoopsysteem dat zoveel mogelijk leads probeert te verzamelen door interessante content te delen. Deze leads veranderen zich in cliënten die jou gaan betalen voor je producten of diensten. Ze doen dit omdat de content die jij gratis voor hun ter beschikbaar stelde nuttig was, en hielp en ze je nu als een expert zien die hun noden kan vervullen.

Social media sales funnel

Deze werkt net zoals de andere. Je gaat hier gebruik maken van de tools die sociale media voor jouw beschikbaar stelt. Dat zijn publieke posts, afbeeldingen, stories maar ook de analytics die je krijgt met een business profiel op Facebook en Instagram. De toon voor dit soort verkoop funnels is een stuk informeler. Door slim gebruik te maken van Facebook en Google advertenties kun je een gigantische ROI halen als je weet wat je doet.

Gratis voorbeeld

Als je op Google gaat zoeken op marketing funnel example of sales funnel voorbeeld krijg je een hele hoop voorbeelden. Door de bomen zie je het bos niet meer. Daarom hebben wij de beste gekozen die voor de meeste zaken goede resultaten zullen geven. Wij hebben deze keuze gemaakt op onze eigen ervaringen en inzichten die wij over de laatste jaren hebben verworven. Let op: Wat voor bedrijf A werkt, werkt niet noodzakelijk voor bedrijf B en visa versa. De beste aanpak is altijd een aanpak die helemaal op maat voor je bedrijf is gemaakt. Je ROI zal veel hoger zijn en de aanpak zal ook een stuk persoonlijker zijn. Zo ben je ook memorabeler voor je klanten en kun je je eigen merk opbouwen met een eigen stijl.

Een gratis voorbeeld marketing funnel voor België om meer te verkopen en meer leads te krijgen.

Heb je een expert nodig om de funnel van je dromen te bouwen of begrijp je niet wat je moet doen? Contacteer ons en krijg een vrijblijvende offerte om jouw conversie de hoogte in te laten schieten!

Wil je onze beste tips gratis krijgen? Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief en mis er geen enkele!

You might also enjoy