Nuttige Digital Marketing statistieken 2021

digitale marketing statistieken ecommerce seo en content

Nuttige Digital Marketing statistieken 2021

SEO en content marketing zijn cruciaal in Ecommerce. Wij hebben de belangrijkste statistieken verzameld om jou te helpen. Het slim gebruiken van data is belangrijk om te groeien in het steeds meer competitieve online verkoop klimaat. Met deze informatie heb je een stapje voor op de concurrentie!

Content marketing statistieken

  1. In 2018 had 53% van de bedrijven tijd en geld geïnvesteerd in Content Marketing volgens The Manifest. In 2016 was dit ´slechts´ 36%. We kunnen dus aannemen dat het percentage in 2021 rond de 60% ligt.
  2. Wanneer we enkel kijken naar B2B bedrijven dan zien we dat maar liefst 91% van de bedrijven content marketing gebruiken! 9 op de 10 bedrijven gebruikte deze marketing strategie vorig jaar. In 2021 zal dit ongetwijfeld nog hoger liggen.
  3. Het gemiddelde aantal woorden van een stuk content dat op de eerste plaats van Google rankt is 1890 woorden. Het gemiddelde aantal woorden van content op de eerste pagina van Google is 1447 woorden. Een artikel dat een topic in-depth gaat bespreken rankt significant hoger dan artikels die slechts oppervlakkig de materie behandelen.
  4. Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing, maar produceert maar liefst driemaal meer leads!
  5. 53% van de marketeers zegt dat bloggen een top prioriteit is voor hun bedrijf. Dat is geen wonder als je naar de statistieken kijkt. Een bedrijf dat consistent blogt krijgt maandelijks 67% meer leads (potentiele klanten) dan een bedrijf die dit niet doet.
  6. De meest succesvolle marketers spenderen 40% van hun hele advertentie en marketingbudget aan content marketing. Het gemiddelde dat wordt gespendeerd is 26%.
  7. Ook consumenten hebben veel liever content dan advertenties. 70% van de internetgebruikers wil over producten leren aan de hand van contentmarketing.
  8. In Vlaanderen en Nederland ligt dit getal zelfs een stuk hoger, volgens onze bevraging van 312 consumenten verkiest 79% content boven advertenties om meer te leren over producten.
  9. 95% van de mensen die op zoek zijn naar een nieuwe aankoop te doen in een B2B context geeft aaan dat ze content als een factor van betrouwbaarheid zien van een zaak. 71% van de B2B kopers bekijkt ook het blog van de organisatie op de website alvorens ze beslissen om te kopen.
  10. Uit onze bevraging van Dedetails.be bleek dat 81% van de Nederlandstaligen in de Benelux regelmatig een blog las. In 64% van de gevallen was de inhoud van het blog een beslissende factor om een product aan te kopen.

SEO statistieken

  1. 80% van de gebruikers op het internet negeert betaalde advertenties in de zoekresultaten en klicken enkel op de organische resultaten. 75% van de mensen gaat nooit verder scrollen dan de eerste pagina van de organische zoekresultaten. Als men kijkt naar afzonderlijke searches en niet naar gebruikers dan gaat slechts 0.78% van de searches naar de tweede pagina kijken.
  2. Long-tail keywords hebben een hogere click-through rate dan een enkel zoekwoord. Voor een long-tail keyword ligt de CTR 3-5% hoger. 72% van de search queries in de Benelux zijn 4 woorden of meer.
  3. Een video heeft een veel hogere kans om op de eerste plaats van de zoekresultaten te komen. Dit is maar liefst 50% hoger!
  4. De eerste vijf resultaten op een pagina krijgen 67.60% van de totale kliks.
  5. Mensen die via de zoekresultaten organisch op een website terecht komen hebben een veel hogere conversieratio. Deze ligt bijna 50% hoger, op 2.8%. Deze hogere conversieratio toont de kracht van SEO duidelijk aan.
  6. Er worden 3.5 miljard opzoekingen op Google gedaan elk jaar. Dit stijgt elk jaar met gemiddeld 10%! De zoekresultaten waar slechts 3 tot 4 woorden in de de titel staan hebben de hoogste CTR.
  7. 72% van de marketing en SEO specialisten zei dat relevante content schrijven de meest effectieve SEO techniek was.
  8. Hoewel Google vrij mysterieus blijft over wat er nu juist voor zorgt dat jouw artikel op de eerste plaats komt te staan, zijn er meer dan 200 bekende factoren die het algoritme gebruikt.
  9. 91% van de paginas gaat nooit organische zoekresultaten van Google krijgen. De belangrijkste factor daarvoor is dat ze geen backlinks hebben.
  10. Mobile friendliness wordt steeds belangrijker voor Google en andere zoekmachines. Vandaag is ongeveer 52% van de zoekopdrachten via de mobiel ingevoerd. In 2025 zal dat rond de 73% zijn.
  11. Je oude blogs updaten en opnieuw publiceren met nieuwe content en afbeeldingen kan je organische bezoekers met maar liefst 106% verhogen.
  12. SEO leads hebben een conversie van maar liefst 14.6%. Dat is een stuk meer dan de gemiddelde conversie van 2%.
  13. Paginas met meer banklinks ranken hoger dan deze met weinig. Het eerste resultaat in de Google zoekopdrachten heeft 3.8 maal zoveel backlinks als de resultaten van 2 tot 10.
  14. Hoe langer mensen op een webpagina doorbrengen, hoe hoger Google deze gaat ranken in de zoekresultaten. Per extra drie seconden, stijgt de ranking gemiddeld met een plaats.

E-commerce statistieken

  1. Het gemiddelde conversieratio ligt een stuk lager dan de meeste mensen denken. Wolfgang Digital stelt dat dit percentage voor 2019 op 1.95% lag. IPR commerce legt dit percentage op 1.7% voor het jaar 2018. Dit conversiepercentage in e-commerce wordt verwacht vorig en dit jaar 32% te stijgen en de 2% te grens overschrijden.
  2. De wereldwijde Ecommerce markt had een waarde van maar liefst $3.5 trillion in 2019. Dat verbleekt echter met de prognose voor volgend jaar. In 2022 zal de ecommerce markt $6.5 trillion bedragen. In de laatste 6 jaar zijn verkopen via internet met 300% gestegen. Een trend die zich dus duidelijk verder komende jaren!
  3. De beste tijd van de dag om een email te sturen is tussen 16 en 20 uur s avonds.
  4. E-commerce winkels die meerdere emails sturen naar hun klanten wanneer ze de winkel verlaten zonder te bestellen hebben 2,4 keer zoveel conversie dan webshops die slechts een enkele email sturen.
  5. 94% van de marketing specialisten gebruikt LinkedIn voor hun marketing. Andere vaak gebruikte platformen om bedrijven te bereiken zijn Twitter Facebook en Youtube. Twitter wordt ik 87% van de gevallen gebruikt, Youtube 74% van de gevallen en Facebook 84% van de keren.
  6. In 2021 zullen meer dan 2.1 miljard mensen iets online kopen. Dat is ongeveer 27% van de wereldbevolking. Dit aandeel stijgt veel sneller dan de bevolkingsgroei. In 2014 was dit ´slechts´ 1.32 miljard mensen.
  7. De belangrijkste reden waarom mensen online kopen is gratis verzending. De tweede belangrijkste is kortingen.
  8. Social media marketing wint alleen maar aan belang. Volgens onze interne bevraging van 277 mensen als we kijken naar social media gebruik naar leeftijd in Nederland en België dan zien we dat de groep van 15 tot 19 jaar 151 minuten per dag spendeert op sociale media, deze tussen 20 en 29 jaar 133 minuten, tussen 30 en 50 jaar brengt 91 minuten op sociale media door, en mensen boven de 50 jaar oud gebruiken rond de 83 minuten sociale media per dag.

Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt, dus schrijf je in op onze nieuwsbrief als je deze direct wil weten!

You might also enjoy