Wat is ‘direct response’ marketing?

Wat is ‘direct response’ marketing?

Wie denkt aan marketing, denkt al snel aan grote reclamecampagnes zoals die van Coca-Cola of Gilette. Traditioneel koppelen mensen marketing aan reclamespotjes op TV, het uitbouwen van een bekend merk of het plaatsen van grote billboards langs de snelweg. Dit zijn allemaal ‘indirecte’ manieren om aan marketing te doen. Ze planten een bepaald product in het hoofd van potentiële toekomstige kopers.

Er zijn ook andere types marketing waarbij een meer ‘directe’ aanpak wordt gehanteerd. Sinds de explosieve groei van het internet de laatste decennia merken we een herontdekking op van deze directe methodes. Een belangrijk voorbeeld is de zogenaamde ‘direct response’ marketing.

Wat is direct response marketing?

Direct response marketing is een marketingstrategie waarbij een product of dienst onmiddellijk wordt aangeboden aan de potentiële klant. De klant krijgt direct de keuze om het al dan niet te kopen.

Het is een verkooptechniek waarbij de klant wordt aangespoord onmiddellijk na het horen of lezen van een korte sales pitch om het product of dienst te kopen. Deur-aan-deur verkopers en infomercials op TV zijn mooie voorbeelden van direct response marketing uit het pre-internet tijdperk.

Heb je ooit al eens een interessant blog gelezen waarbij op het einde een product of dienst wordt aangeboden? Je zoekt iets op, je komt op een site terecht, je leest een beetje en plots blijkt de website iets te verkopen gerelateerd aan de blog die je net las. Klinkt dit herkenbaar? Dan ben je in contact gekomen met een zogenaamde ‘funnel’, een mooi voorbeeld van direct response marketing uit het internet tijdperk.

Waarom is direct response marketing nuttig?

Direct response marketing heeft enkele duidelijke voordelen ten opzichte van de traditionele indirecte marketing.

  • Vaak is het een pak goedkoper. Een TV spotje kost al snel bakken vol geld, terwijl je tegenwoordig een goede website kan maken voor een prikje. TV spotjes blijven steeds meer geld kosten. Elke keer ze worden gedraaid op TV betaalt het achterliggende bedrijf. Bij direct response marketing is er geen blijvende kost. Eens de pagina op je website begint te converteren heb je geen kosten meer, je kan
  • Het is heel duidelijk. Cijfers liegen niet. Bij direct response marketing kan je heel eenvoudig bijhouden hoeveel je verkooptechniek opbrengt. De ROI (‘return on investment’) is zeer duidelijk. De aankoop volgt immers onmiddellijk op de sales pitch. Traditionele indirecte verkooptechnieken zijn veel moeilijke kwantificeerbaar.
  • Het brengt op. Direct response marketing kan heel lucratief zijn. Er lopen ontelbaar veel miljonairs rond op de wereld die hun fortuin via één of andere direct response strategie hebben gemaakt. In het huidige internet tijdperk geldt dit des te meer. Simpele pagina’s op websites waar na een korte geschreven sales pitch een bepaald product wordt aangeboden kunnen een gigantische hoeveelheid geld opbrengen.
  • Het is makkelijker. Het uitbouwen van een merk door sponsordeals te sluiten of grote reclamecampagnes op poten te zetten is niet alleen duur, maar ook heel moeilijk en ingewikkeld. Direct response marketing is vaak kleinschaliger en makkelijker te begrijpen.

Wat zijn de bouwstenen van goede direct response marketing?

Het doel van direct response marketing is het onmiddellijk verkopen van producten of diensten aan potentiële klanten. Simpel gesteld zijn er drie belangrijke bouwstenen om dit doel te bereiken.

  • Informatie

Voor je iemand iets verkoopt moet je uiteraard informatie geven over het aangeboden product of dienst. Dit is bij direct response marketing niet anders. Niemand koopt zomaar een product zonder te weten wat het precies is en hoe het hem of haar zal helpen. Het is dus belangrijk dat je informatie geeft over het aangeboden product. Deze informatie moet nuttig en boeiend zijn. De informatie moet de potentiële klant overtuigen van het feit dat hij of zij jouw product nodig heeft. De kunst van het schrijven van dergelijke informatie heet copywriting. Copywriting is een volledige sector binnen het marketingwezen. Je leert er hier alles over.

  • een aanbod

Eens je voldoende informatie over je product of dienst hebt gecommuniceerd met je toekomstige klant, moet je een specifiek aanbod doen. Je biedt iets concreet aan tegen een concrete prijs. Bijkomend kan je een gratis proefperiode aanbieden of een soort korting. Je kan hier heel creatief mee zijn. Het doel is de nieuwe klant het gevoel geven dat hij een zeer interessant aanbod voorgeschoteld krijgt.

  • een oproep tot actie

tot slot dien je de klant aan te sporen om effectief een aankoop te maken. Online zal dit vaak bestaan uit een directe link naar een aankooppagina waarbij de bezoeker met slechts enkele muisklikken jouw product of dienst kan bestellen.

Besluit

Direct response marketing had vroeger een knullig imago, denk maar aan de infomercials overdag op televisie of deur aan deur verkopers.

De laatste jaren zien we echter een enorme boom in deze verkooptechniek. slinkse landingspages op websites converteren gigantische hoeveelheden geld. Direct response is nog nooit zo interessant geweest.

Overweeg jij direct response marketing aan je arsenaal van verkooptechnieken toe te voegen? wij kunnen helpen! contacteer ons voor een kort gratis overleg.

You might also enjoy