Hoe schrijf je een zakelijke mail campagne + voorbeelden

zakelijke email schrijven

Hoe schrijf je een zakelijke mail campagne + voorbeelden

Email marketing is naast SEO de meest effectieve vorm om je diensten of goederen te verkopen. Voor elke euro die je erin steekt kun je afhankelijk van de sector er gemiddeld 12 tot 44 euro terug uithalen. Het nadeel is echter dat je een email lijst moet opbouwen, en moet snappen hoe je een goede zakelijke email stuurt. 

In dit blog leggen we je exact uit hoe je een goede email stuurt die je cliënten kan opleveren. Een mailcampagne is echter meer dan een enkele mail sturen. Wij sturen er standaard 3 tot 4 voor onze cliënten. 

Waar hou je rekening mee als je een zakelijke mail schrijft?

Voor je een email opstelt ga je best deze vier punten na. Deze zullen 90% van de inhoud van je emails bepalen, de toon en wat er uiteindelijk mee zal gebeuren. 

  1. Hoe verkreeg je het email adres?

Heb je het email adres gekregen nadat de ontvanger van je toekomstige email op je website iets heeft gedownload? Dan gaat de toon volledig anders zijn dan een cold email. Je ontvanger kent je al en heeft toch al enige interesse getoond in wat je doet. Stuur je een cold email, dan zul je een andere toon moeten opzetten en je zelf moeten introduceren. Een gemiddelde zakelijke inbox krijgt zo een 80 emails per dag. Dus je subject line zal heel interessant moeten zijn en uit het oog springen. . 

  1. De ontvanger en de zijn positie in het bedrijf

Stuur je naar een CEO van een grote onderneming? Is de ontvanger de zaakvoerder van een kleine KMO? Of komt je email waarschijnlijk terecht bij een werknemer. Elk van deze email ontvangers vereisen een andere aanpak om succesvol te zijn. Het is dus van belang dat je goed weet wie je email zal te zien krijgen. 

Het is ook mogelijk dat je naar een consument een email stuurt. Dan is je email strategie uiteraard ook anders. 

  1. De wensen en noden van het bedrijf

Als je ontvanger van de zakelijke email een whitepaper of een ebook van je heeft gedownload dan weet je meestal waar de pijnpunten zitten. Je kunt ook makkelijker identificeren waar dit bedrijf nood aan heeft. Als deze je boekhouden whitepaper downloaden dan zullen ze opzoek zijn naar iemand die hen daarin kan bijstaan. 

  1. Geen monoloog over jezelf

Voor eens en altijd. Nobody cares. Begint je email met een paragraaf over je eigen bedrijf en hoe goed je wel niet bent, vliegt deze in de vuilbak. Elke onderneem zegt dat ze de beste zijn, hoe goed ze wel iets niet kunnen, etc. Vertel specifiek hoe jij hen kunt helpen. Jij bent zoekende naar cliënten dus biedt ze waarde. 

De structuur en onderdelen van een goede email funnel 

Een goede email funnel verdel je in 3 en maximum 4 onderdelen. Een email funnel werkt het beste als je het emailadres van de ontvanger hebt gekregen via een lead magnet. Een lead magnet is bijvoorbeeld een whitepaper, een Ebook, je nieuwsbrief, etc. 

Dit is de opdeling van onze email funnel: 

  1. Voorstellen & vertrouwen bouwen – Je gaat geen sales praatje houden. Je stelt je voor en zegt wat je doet. Dit doe je door concreet problemen te benoemen die de klant misschien heeft, en hoe je deze oplost. Je gaat geen monoloog over je bedrijf houden. Je stuurt deze email 2 dagen na de download van de lead magnet.
  1. Voorstellen actie te ondernemen – Je gaat meer to the point vertellen wat je doet en hoe de ontvanger je kan inschalen. Je stelt voor om een offerte te maken voor wat hij nodig heeft. Dit stuur je 2 dagen na eerste mail. 
  2. Concreet actie vragen – Hier doe je je echte verkooppraatje. Je gaat heel concreet zeggen wat je doet en waarom de lezer van je zakelijke email moet ingaan op je email. Je gaat copywriting toepassen, een call to action inzetten en zorgen voor Fear of missing out. Deze email stuur je op een maandag of een vrijdag. Het beste in de ochtend. Hier kun je iets informeler praten.
  3. Retargeting = Hier ga je kort to the point zeggen waarom je zo een goede oplossing hebt voor het bedrijf van de ontvanger of voor de consument. Deze stuur je een week na laatste email. Je bent korter meer to the point. 

Voorbeelden van een zakelijke mail

Hier is een voorbeeld van een email funnel die we voor een cliënt hebben geschreven!

Titel: Is dit wat u zocht? 
Twee dagen geleden heeft u onze whitepaper gedownload. Hopelijk heeft u al de kans gehad dit eens door te nemen. Heeft u dit nog niet gedaan, probeer dit zo snel mogelijk te doen. Wij zijn er zeker van dat onze tips vanaf dag 1 al hun nut zullen bewijzen! 
Heeft u de whitepaper al gelezen, dan zijn wij er zeker van dat u nuttige info heeft gekregen waar u wat aan heeft.
Laat ons toe ons even beter voor te stellen. [bedrijfsnaam] heeft als doel om ondernemers zoals u een beter inzicht te geven over het reilen en zeilen van de financiën van hun onderneming. 
Wij maken de financiële huishouding van uw bedrijf verteerbaar voor u te maken en sporen kansen en problemen op. Zo kun je op basis van data en onze expertise de beste beslissingen maken om je bedrijf te doen groeien! 
Wij hebben op deze manier al tientallen verschillende klanten kunnen helpen om het maximale uit hun bedrijf te halen. Wilt u een concreet voorbeeld? Die kunt u vinden op onze website: [link]
Dit alles doen wij vanuit onze kantoren in Amsterdam en Apeldoorn. Kom gerust eens op bezoek voor een persoonlijke ontmoeting! 
Heeft u nog vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Wij zijn er zeker van dat we u kunnen helpen met al uw (financiële) vraagstukken. 
Titel: Welke kansen laat u liggen?
Dat is de eerste vraag die wij ons stellen wanneer we de financiën van onze cliënten doornemen. Wat blijkt, dat zijn er bijna altijd veel meer dan ondernemers op het eerste gezicht zouden denken. 
Dit geldt voor zo goed als al onze cliënten. Van grote bedrijven met meer dan 50 full-time werknemers tot kleinere ondernemingen met een tiental medewerkers. Elke onderneming laat mogelijkheden liggen die soms de potentie hebben om de hele zaak naar een nieuw niveau te tillen. Vaak liggen die gemiste kansen open en bloot voor het grijpen, als u maar weet waar u naar op zoek bent. 
Niet verwonderlijk, want tegenwoordig moet u van alle markten thuis zijn als ondernemer. Finance, fiscale regels, sales, en noem maar op. Het is onmogelijk in alles een expert te zijn, en zo verliest u opportuniteiten uit het oog. Daarom is het nuttig om echte experts in te schakelen, die dag in dag uit bezig zijn met deze materie.
Samen kunnen we kijken waar de knelpunten in uw bedrijfsprocessen zitten en hoe u deze oplost. Zo kunnen we uw bedrijf de volgende stap laten zetten en u een gerust hart geven qua het financiële plaatje van uw bedrijf. 
Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen? Boek dan zeker een afspraak in: [link]! Wij zijn er meer dan zeker van dat dit de moeite waard is.
Titel: Kom er achter wat jouw groeipotentieel is
Geld verdienen is leuk, geld verliezen is dat niet. Dat is duidelijk. Toch zijn wij er zeker van dat ongeacht hoe goed of minder goed het nu gaat, er toch nog kansen voor het grijpen liggen.
Onze financiële pitstop is exact wat jouw bedrijf nodig heeft om meer te verdienen minder te verliezen. Maar genoeg gepraat, dit is wat wij voor je kunnen doen:
Inzicht – We nemen je financiële huishouding onder de loep en gaan op maat adviezen geven op basis van jaren ervaring. We geven je onze inzichten waarmee je meer succes en winst kunt halen.
Screening – We kijken waar je onderneming kansen mist en waar je onnodig geld verliest. Dit doen we door 4 essentiële onderdelen van je financiële huishouding te doorspitten.
Stappenplan – Je gaat niet weg met lege handen. Wij maken een concreet stappenplan op – waar je echt iets aan hebt – om duurzaam en beter te ondernemen. Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Stuur ons een berichtje of boek een afspraak in: [website link]
Wat we je kunnen beloven is dat we niet jouw tijd gaan verspillen. Je gaat concrete info op maat van jouw onderneming krijgen die je echt kunt toepassen. 
Hopelijk tot snel! 
Titel: U heeft misschien nog twijfels
We kennen elkaar al even. U heeft onze mails gelezen, maar nog niet de stap gezet om een afspraak in te boeken. Anderen deden dit wel en waren en zijn meer dan tevreden van wat we voor hen deden. 
Misschien is de timing niet goed, of heb je nog twijfels wat we exact voor jouw onderneming kunnen betekenen. 
We zullen in enkele maanden nog eens contact opnemen om te kijken hoe we kunnen helpen.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat ondernemers die onze whitepaper hebben gelezen een duidelijk antwoord krijgen op hun vragen. Het is ons doel bij [naam bedrijf] om het maximum potentieel uit bedrijven te halen, en we zijn er zeker van dat we u kunnen helpen.
Indien je vragen hebt, of concrete info wilt over hoe we uw onderneming kunnen helpen en hoe we samen kansen kunnen grijpen die voor het grijpen liggen, contacteer me gerust. 
Dit is mijn persoonlijke email adres: [ Email adres]. U kunt me hierop altijd bereiken mocht u vragen hebben over onze service.
Vriendelijke groeten, [Naam]

You might also enjoy