Ambush Marketing: Wat, hoe en voorbeelden

ambush marketing bij een voetbal veld

Ambush Marketing: Wat, hoe en voorbeelden

Wat is ambush marketing

Ambush marketing is een marketingtechniek waar je de indruk geeft dat je bedrijf aan iets gelinkt is zonder dat het dat echt is. Je doet bijvoorbeeld alsof je officieel een event sponsor bent maar dit eigenlijk echt niet is. Je liegt niet dat je het sponserde maar je laat de verbeelding van de doelgroep zijn werk doen. Het doel is om je product voor een zo laag mogelijke prijs in de kijker te zetten. Het is dan ook een zeer effectieve manier voor kleine ondernemingen om ver boven hun gewicht te boxen qua publiciteit. 

Niet alleen op het event of plaats zelf kun je rekenen op redelijk wat kijklustigen, maar als je het wat leuk en grappig aanpakt kun je een veelvoud van mensen ontvangen. De pers en veel consumten zijn verliefd op een slimme marketingcampagne.

Wanneer gebruik je ambush marketing

Je kunt dit gebruiken wanneer 1) Het heel veel geld kost om iets te sponseren en/of 2) er de opportuniteit toe is. 

Als je ambush marketing doet doe je dit best op grote events voor maximaal effect. Je moet natuurlijk oppassen dat er geen regels zijn zoals FIFA heeft die jou heel duur te staan kunnen komen. Natuurlijk moet je ook het imago van je bedrijf in het achterhoofd houden. Hoewel slechte publiciteit ook publiciteit is, maak je deze best niet te slecht. Een begrafenis gaan ambushen van een publiek figuur zal je waarschijnlijk publiciteit opleveren maar als je die wel wil is twijfelachtig.

Er moet ook publiciteit zijn. Ambush marketin is niet per definitie goedkoper dan de traditionele variant. Soms is het een hoop duurder als je wil inspelen op de actualiteit of een opportuniteit.

Ambush marketing in België en Nederland

Werkt dit soort wel in Belgie en Nederland? Ja. Er zijn weinig echt strenge regels die dit soort marketing an sich verbieden. Uiteraard mag je geen misleidende reclame voeren ten opzichte van consumenten. Dat slaat echter op het product en wat je verkoopt, het is discussierbaar als dit van toepassing is op agressieve vormen van ambush marketing.

 De huidige regels maken het overigens zeer moeilijk voor Vlaanderen en Nederland om dit te verbieden.

Net zoals de meeste mensen ter wereld kunnen Nederlanders en Belgen wel een grapje waarderen. Zolang je je marketing gevat, slim en smaakvol houdt zal dit je goede publiciteit opleveren. Hieronder hebben we een paar leuke voorbeelden geplaatst die je zeker wijzer zullen maken over wat ambush marketing nu precies inhoudt en hoe je het zelf kunt doen. 

Voorbeelden die je kunnen helpen

Ambush marketing in Belgie en Nederland voorbeelden

Bovenstaande zie je enkele ambush marketing voorbeelden. Deze zijn heel duur om te doen, en de ROI ervan hangt in grote mate af van hoeveel pers of gebruikers op social media deze grappige campagnes gaan bespreken. Het belangrijkste hier dus is creativiteit.

Enkele andere voorbeelden waar eerder misleiding of schok centraal stonden hebben we ook. Deze zijn meestal een stuk goedkoper, maar worden niet als zo ethisch of grappig gezien als bovenstaande voorbeelden.

Misschien wel het meest befaamde en gebruikte voorbeeld in de lage landen was de ambush marketing van Bavaria.

Bavaria knappe vrouwen ambush marketing oranje rokjes wk zuid afrika

You might also enjoy