Hoe schrijf je een goed voorwoord voor je businessplan

Voorwoord businessplan

Hoe schrijf je een goed voorwoord voor je businessplan

De introductie van je businessplan is het belangrijkste onderdeel van allemaal. Het is namelijk het eerste deel dat gelezen wordt. Het grijpt de aandacht – of verliest deze juist – van de lezer. De introductie is in veel gevallen ook het enige dat gelezen wordt. Er zijn weinig mensen die met de volle aandacht een plan van meer dan 50 bladzijden helemaal doorneemt, zeker als ze er dagelijks in de bus krijgen. 

Daarom is het belangrijk om deze kort en to the point te houden. Dit zijn de onderdelen die in je inleiding van het businessplan moeten staan: 

  1. Waarom – Wat is de reden dat je met deze onderneming bent begonnen, is dit je passie of heb je een gat in de markt gezien?
  2. Wie – Dit gaat over jou, je mede-oprichters en eventuele werknemers en investeerders die je al hebt gevonden. Heb je wel de juiste vaardigheden en talenten om wat je doet uit te voeren. 
  3. Wat – Geef een korte en bondige omschrijving van wat je gaat doen. Hou het simpel en gooi niet met buzzwords. 
  4. Hoe – Hoe ga je je project uitvoeren en wat heb je nodig om dit te doen. Heb je investeringen nodig? Iemand met een specifieke kennis? Vergunningen? 

Probeer deze vier punten duidelijk te verwerken in het voorwoord van je businessplan. Gebruik voor elk een paragraaf en zorg ervoor dat dit niet meer dan een A4 lang is. 

Tips om een goed voorwoord te schrijven

Personaliseer – Iedere persoon die het businessplan in handen krijgt heeft andere noden en wensen. Daarom pas je best je voorwoord aan aan de ontvanger. Als je een lening van een bank wil zal je businessplan door een werknemer gelezen worden. Deze gaat anders reageren dan een investeerder die zijn eigen geld gaat investeren. Een bank zal liever lezen over je balans, je afbetalingsmogelijkheden en je cashflow. Sommige investeerders willen meer over het verhaal en de passie over de onderneming.

Doe normaal – Als je net een onderneming start ben je geen CEO. Noem jezelf geen CEO in je businessplan. Dit toont dat je er weinig van snapt. Een beginnende onderneming heeft geen board of directors, noch de bedrijfsorganisatie om van deze functie te spreken. Je bent oprichter.

Overdrijf niet – Tenzij je al echte heel concrete resultaten kunt voorleggen is je onderneming in de beginfase van zijn bestaan. Claims zoals een miljoen omzet volgend jaar als je nog geen niet eens een website hebt of een verkoop hebt gedaan zullen meer kwaad dan goed doen. Probeer het realistisch te houden. 

Visualiseer – Je kunt na je tekst of er midden in een kleine grafiek of afbeelding zetten om een visueel aspect toe te voegen. Deze moet wel concrete info toevoegen en niet zomaar een afbeeldingen zijn. 

Cijfers – Probeer concrete cijfers te hebben. Hoeveel zit er in de kas. Hoe lang kun je doorgaan in een worst case scenario. Welke inkomstenstromen heb je en hoeveel brengen die op. Heb je al een marktonderzoek gedaan? 

Weet wat je schrijft – Niets is zo gênant als follow up vragen krijgen over je introductie en ze niet kunnen beantwoorden, of er dieper op in te kunnen gaan. Weet dus exact wat je neerschrijft en begrijp wat je schrijft. Zo kun je ook als er vragen worden gesteld waar je nog niet direct aan gedacht had mogelijks een antwoord geven. 

Gebruik copywriting – De intro van je zakelijke plan is bedoeld om te verkopen. Je onderneming moet je zo goed mogelijk voorstellen en je moet de indruk geven dat dit een nu of nooit kans is.

Weet je niet hoe je aan copywriting doet? Wil je dat professionals de inleiding van je businessplan schrijven? Dan kun je ons contacteren voor een vrijblijvende offerte! 

Wil je meer tips ontvangen over hoe je een succesvolle onderneming begint? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief om onze beste tips te ontvangen!

You might also enjoy